Hej!

Jag har varit på visning i ett 1,5-planshus jag är intresserad av (byggår 1985). Dock tyckte jag en sak var märklig. Ett FTX-system fanns installerat med aggregatet i tvättstugan, under sovrummet på övre plan. Det fanns inte heller några tilluftsventiler alls på övre plan, inte ens friskluft. Mina frågor är därför:

1) Blir det inte väldigt bullrigt med aggregatet under sovrummet? Bör det inte vara på vinden?

2) Klarar man sig utan tilluft på övervåningen?

Några idéer? Tacksam för svar!
 
Tilluft får man väl via FTX-systemet.
 
Max R70 skrev:
Tilluft får man väl via FTX-systemet.
Jo, men det fanns inga ventiler på övre plan. Bara i hallen nere och i v-rum nere.
 
Har vårt FTX i pannrummet, vilket är under Sovrummet. Märker inte av FTX aggregatet. Men det kan vara olika mellan fabrikat och vilken hastighet de går på. Jag tror du lär märka av tvättmaskiner mer om de går sent på kvällen ;)

Hus med FTX ska inte ha permanenta friskluftsventiler i övrigt... Det ska vara tätt och rotera luften just via FTX:ets egna till och frånluftsdon. FTX:en har sen egna kanaler ut och in ur huset för att värmeväxla luften.

Saknar du tilluftskanaler på övervåningen behöver du fixa det. Så säljer dom huset med FTX och det saknas alla kanaler är det en prutningspunkt.
 
Det är inte så att tilluftsventilerna sitter i golvet på ovanvåningen.
Periodvis var det en vanlig lösning där man blåste in tilluften bakom radiatorer på ovanvåning.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.