En enkel fråga, förhoppningsvis:
Hur bör tilluftsdon och frånluftsdon placeras i rummen?

Intuitivt känns det som att det vore bra att ha donen så långt från rummens dörrar som möjligt, så att det blir drag genom hela rummen. Jag har dock sett på en del skisser här på forumet att åtminstone tilluftsdon suttit precis innanför dörrarna, vilket jag tycker borde innebära att luften tar kortaste vägen från tilluftsdon till frånluftsdon (i annat rum) och att "gammal" luft inte byts ut lika effektivt i övriga delar av rummet.

Visst, luften står aldrig helt still och draget mellan tilluft och frånluft gör att det blir cirkulation, men ändå...

Påverkar placeringen luftkvaliteten i rummen som helhet märkbart?

Att sätta donen innanför dörrarna känns som en inredningsmässig vinst, och då kommer de även en bit från säng, skrivbord etc där man inte vill ha det allt för dragigt.
 
Beror lite på typ av don. Don för tak inblåsning med en 'tallrik' under har en spridningsbild som sprider ut luften längs med taket (kolla gärna in ett datablad så förstår du, t.ex. CKT från rec-indovent). Luften faller inte direkt ner där donet sitter utan far iväg en bit och faller ner (då den brukar vara lite kallare än luften i rummet) och blandar sig med övrig luft. Därför är det kanske inte helt fel att den sitter direkt innanför en dörr. Beror ju också på storlek av rummet.

Ovanför fönster (i mitten av fönstret) kan kanske vara en bra placering, så kom några av mina.

Tänk på att det kanske inte (beroende på typ av don) är dragigt under donet, utan längre bort. Däremot oljud är nog alltid i närheten av donet. Om det hörs något, vilket det troligtvis gör i alla fall om man står upp i närheten av donet.
 
Varför donen ofta sitter vid dörrar är pga att man vill undvika ex hyllor som kan ställas i vägen för donet.
 
Jag satte tilluftsdonet i vårt sovrum strax innanför dörren pga att det blev mest praktiskt så map rördragningen. Funderade som du på om cirkulationen skulle bli ok. Med facit i hand kan jag säga att det inte är minsta problem, spridningen fungerar hur bra som helst. Jag körde med sk "apkäftar" som don.

http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=3948&cat=39&page=1
 
Hur fungerar det om jag tilläggsisolerar ytterväggen innefrån och drar kanalen där (fönsterväggen) och sedan sätter upp en gardin framför tilluftsdonet? Försämras effekten och är det olämpligt?

/Go4it
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.