Jag håller på att skissa på ett FTX system till vår ombyggnation.
Med det kommer en separat imkanal med rejäl fläkt att installeras till spisen.
Har sökt men hittar inget om hur köksfläkten ineragerar med ett sådant system.

Fråga 1: Stänger köksfläkten igen kanalen när den är avstängd?

Tanken är att ha frånluft i kök, tvätt etc samt även lite i köket.

Fråga 2: Ska jag stoppa in ett motorspjäll som stänger fränluften i köket när köksfläkten går igång?

En kompis som monterat FTX och frånluft i köket får matlukt i huset när frun (säger han ;) ) glömmer att dra igång köksfläkten. De har i o f en öppen planlösning. Jag har haft farhågor att det beror på läkaget i deras roterande ftx aggregat. Tänkte skaffa ett roterande aggregat själv.

Fråga 3: Ni som har roterande aggregat har ni störts av matos lukt pga det (det läcker nångra enstaka procent men den mänskliga näsan är rätt känslig)
 
Vi har i och för sig ett frånluftssystem i nybygget, men det där med köksfläkten brukar bli problem om man inte tillsätter lika mycket luft som densamma skall dra ut. Balans, alltså.
Därför fixade vi spjällstyrt lokal tilluft i köket. När köksfläkten startas öppnas ett spjäll på en 200mm-kanal som tar in luft utifrån och matar in i sockelmellanrummet under köksbänkarna. Det sitter sedan en 20mm spalt i överkant på sockeln som släpper in luften i golvnivå. Denna går sedan i riktning mot spishällen, drar med sig stekos och sedan upp igenom fettfiltret/imkanalen (200mm) och ut. Vi har testat detta vintertid och man kan ana en temperatursänkning längs köksgolvet, inte mer. Fungerar gör det i alla fall.
 
separat kanal till köksfläkten... alltid... rakt ut. inge kul med fettet i vvx:en

spisfläkten skall hålla tätt när den inte används. Ingen frånluft i köket. Om köksdörrarna måste vara stängda av någon anledning så montera en överströmningsventil över dörren.
:)
 
Ett tips för att slippa dessa överventiler är att fräsa spår nederst i dörrarna. Vi gjorde detta hos en lokal snickarfirma. Blev kanon. 2 x 40 cm t ex är en bra yta för luften att passera. Vår takköksfläkt stänger automatiskt efter användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.