Om man har ftx-ventilation i sitt nya täta hus, vad händer när man sätter igång centraldammsugaren?

Samma fråga om man har köksfläkt med separat utsug.

Kompenserar ftx-anläggningen automatiskt och tar in mera filtrerad, förvärmd tilluft medan cd och köksfläkten går?
 
Snailman
Gör ett försök att svara, det ska ju vara skadligt med övertryck i huset och det blir det ju inte... utan snarare högre undertryck, jag har ftx i mitt hus, inte så nytt visserligen -17 år ca, och jag har satt in centraldamsugare för 10 år sedan, jag har då inte märkt några problem när jag dammsuger, det är ju inte så långa stunder man gör det ändå...
 
Bra att det funkar ihop. Vad jag undrar lite över är om det letar sig in ofiltrerad luft i huset när man använder centraldammsugaren p.g.a. det ökade undertrycket. Någon som vet?
 
Räkna med att det alltid läcker in nånstans. I princip omöjligt att få helt tätt. En kompis till mej lyckades dock täta så hårt att när frånluftsfläkten gick för fullt gick det knappt att öppna ytterdörren! :)

Om man dessutom har någon form av eldstad i huset så kan en spisfläkt ställa till det så man får baksug i den. Inte så kul när man eldar.

Normalt så brukar man justera ftxen så att man får ett visst underskott av tilluft för att det inte ska bli övertryck i huset. Övertryck är inte bra då man då börjar trycka ut luft fel väg...
 
Jag kan intyga att en felaktig FTX kan leda till katastrof. Sedan en tid tillbaka har ett spjäll fastnat i vår FTX och orsakat att frånluftsventilationen i princip varit avstängd (Bahco Minimaster ACC). Spjället måste vara konstruerat under ett LSD-rus under 70-talet för så känsligt kan man inte konstruera en enhet där det passerar matos.

Nåja, det är åtgärdat nu men under det/de år som FTX:en "gått baklänges" så har det tryckt ut inneluft överallt, med kondensutslag på vinden som resultat. Jag har aldrig haft sådant förut. Huset har en mycket bra ångspärr men det hjälper inte om huset hamnar under övertryck. Vi har också upplevt mer kondens på rutorna efter dusch/bastubad.

Tack o lov torkar en vind ut av sig själv under sommarhalvåret och med FTX:en fixad så självläker nog huset.
 
Var inte orolig.
Jag har utöver centraldammsugare även endast frånluftsystem.
Lite undertryck är som du ser på övriga svar bra för huset.
Problem kan dock uppstå vid tändning av braskamin under vissa väderförhållanden. Detta speciellt vid fuktig väderlek eftersom fuktig luft väger mindre än torr luft så blir densitetsskillnaden mellan varm och kall luft inte tillräckligt stor för att få drag i pipan.
Det åtgärdas genom att öppna ett fönster, som kan stängas då skorsten blivit varm och självdraget kommer igång.
 
Tack för initierade svar. Vilken sorts dammsugare tror ni ger bäst innemiljö om man har ftx-ventilation?

1 Centraldammsugare som blåser avgaserna ut i det fria, men drar in lite ofiltrerad luft (mera pollen&andra partiklar)

2 Vanlig dammsugare med hepafilter som i test visat låga partikelutsläpp.
 
Tänkte bara fylla i angående köksfläkt och oavsett ventilationssystem.

Läser man i vissa nya skötselanvisning står det klart och tydligt att när man använder köksfläkten skall man öppna ett fönster i ett annat rum.
Detta helt enkelt därför att en modern köksfläkt på högsta hastighet lätt suger ut lika mycket (och ofta ännu mer) luft hela ditt ventilationssystem ger på normal hastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.