Vad tror ni om att kunna sprida braskaminens värme genom att få till en form av cirkulationsluft till FTXen? Tänkte att man skulle kunna sätta ett T-rör direkt på aggregatets tilluft och dra en kanal från taket över kaminen dit. Borde det inte bli nån form av självsug i den kanalen då tilluften rör sig rakt fram i T-röret eller tror ni man skulle behöva nån form av fläkt för att få lite drag i kanalen?
 
  • Handritad skiss av ventilationssystem med t-rör, etiketter för tilluft, avluft och kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närmsta frånluftsdon kommer nog ta den mesta värmen från kaminen.
 
Det låter som ett sätt att släppa ut mer än hälften av aggregatets tilluft ovanför kaminen. Jag vet inte hur väl det skulle fungera för att sprida värmen, men det skulle effektivt omintetgöra en eventuell justering av ventilationen som är gjord. Det går ju att ha ett lock på så att man bara släpper ut luften där när man eldar. Jag är högst tveksam till om det är en bra idé.
 
Det kanske är onödigt att dra en sådant rör då? Närmsta frånluft är på wc en bit bort.
 
Jag är övertygad om att det är en helt överflödig åtgärd!

Luften cirkulerar ju ändå, genom att den varma rumsluften i sov- och vardagsrum cirkulerar till kök, tvättstuga och hygienrum, och därifrån till värmeväxlaren.
Sedan förs den förvärmda tilluften tillbaka till sov- och vardagsrum.
Något extra frånluftuttag vid kaminen stör nog mest denna cirkulation.

Det funkar utmärkt med en "standardlösning" för oss i alla fall.

PS
Bortsett från Avemos korrekta påpekande.
Du kan inte suga ut luft via en tilluftventil.
 
Har ni högt till tak så kan en takpropeller vara effektiv.

Annars är din idé naturlig, men ska det bli effektivt behöver det nog vara ett helt eget kanalsystem med egen fläkt för att sprida varmluften i huset. Det medför dock relativt mkt arbete och pengar, utan att för den skull ge ngn revolutionerande stor skillnad mot dagens std-lösning, så jag anser inte att det är värt besväret.
 
För att det skulle vara nån ide med det hela så får kanalen dockas in mellan värmeväxlaren och tilluftsfläkten,vars luftflöde behöver ökas lika mycket som kanalen suger ut. Det som vinns är i första hand att ev tillskottsvärme i tilluften aldrig behöver användas. Nån märkbar minskning av kaminvärmen i rummet kommer inte att märkas. Till det behövs mer än 10 ggr så mycket luft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.