Hej

Har idag "självdrag" i huset, men kommer så småningom att sätta in FTX vartefter fönster byts och fastigheten tilläggsisoleras.

Har även gjort en tillfällig frånluft i mitt badrum i källaren där en fuktsensor styr hastigheten på kanalfläkten (enbart luft från badrumet).

Hur fungerar detta i ett FTX-system? Gissar att jag inte kan få forcerat flöde i ett rum utan då blir i hela fastigheten? Lär väl inte funka så bra att sätta en extra fläkt som pressar in mer luft i frånluft kanalen?
 
Man kan forcera ett rum om man önskar så men oftast kör man badrum på 15l/s konstant. Du kommer ju att återvinna ca 90% av energin i den ventilerade luften så det spelar ingen roll att du har högt flöde hela tiden.
 
Okej, så 15l/s är tillräckligt både om de är mycke fukt eller torr i badrummet?

Säg att man vill ha forcerad vent i enstaka rum när man kör Ftx, hur gör man då isf?
 
A
Har 15l/s i badrum med dusch. I mitt fall får jag ingen imma på spegeln efter dusch.


När det gäller forcering så om du dimensionerar aggregatet bra så bör du ligga på 50-70% av maxkapacitet . Då är det inga problem att forcera upp till 100% efter en lång dusch eller annat.... för att få ut ångorna
 
Ska man forcera sätter man spjäll på till och frånluften till det rum som skall forceras. Sen sätter man även en styrning ex en knapp som aktiverar forcering i 30min eller eller en fuktgivande som forcerar vid hög fukt. Det är väldigt ovanligt att man forcerar i villor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.