Hej,

Jag är ingen hejare på ventilation och har respekt för att det kan bli knas om jag ventilerar fel.

Har köpt ett hus där jag har ett FTX-agg i garaget som tar hela huset.
I badrummet har jag en pax-fläkt som inte sitter ihop med ventilationen utan över ett hål som går ut genom fasaden.
Tidigare ägare har fyllt detta hålet med isolering och stängt av fläkten. Bör jag låta det vara så?

Hur funkar det egentligen när det blir kallare ute och en bra 70/80/90(?)-hål rätt in i badrummet? Måste bli kallt?
 
Finns ingen kanal för frånluft i badrummet idag? Går det att ordna ? Ingen fläkt eller frånluft alls är inte att rek. Pax-fläktar/kanalen har oftast ett kallrasskydd som inte släpper in mycket kyla på vintern.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns ingen kanal för frånluft i badrummet idag? Går det att ordna ? Ingen fläkt eller frånluft alls är inte att rek. Pax-fläktar/kanalen har oftast ett kallrasskydd som inte släpper in mycket kyla på vintern.
Jodå, frånluft finns i taket. Men efter dusch hade det varit gött att kunna forcera ut luft. Men är osäker på vad det gör med ventilationen som är idag att ta bort isoleringen i vägghålet?
 
Då är det säkert rätt installerat, om det finns ett sug från ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.