Hej!

Jag håller på att räkna på en nyinstallation av FTX ventilation i vårt halvrenoverade 1,5-planshus med källare från 1960. Vi har precis byggt ut huset med 25m2, och där har jag förberett med ventilationsrör.

Men måste till och frånluft vara i balans per våningsplan, eller räcker det om det är balans totalt sett i huset? Mellan bottenplan och övervåning är det ett öppet trapphus, men till källaren är det en innerdörr. Men där kan jag tänka mig att såga av två cm av dörrbladet så att luft kan strömma förbi.
Enligt mina beräkningar så blir det för mycket frånluft i källaren nämligen. Vilket förvisso borde vara bra, då det finns lite radon i källaren.

Här kommer några skisser på hur jag har tänkt med luftflöde per rum:
Ritning av bottenvåningen i ett hus med markerade ventilationssystem och luftflöden per rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av källare med ventilationsskisser, inklusive luftflöden för olika rum och ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus med markerade luftflöden och värdet på till- och frånluft i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om någon undrar hur jag har kommit fram till de flöden som står i inlägget ovan, så kommer det här:

Kör aggregatet på max 70% av fläktens effekt. För lägre ljudnivå.

Vanliga rum: 0,35 l/s per m2 tilluft
Badrum: 15 l/s + 1 l/s * m2 för yta större än 5m2 frånluft
toalett, kök, våtutrymmen: Minst 10 l/s frånluft
Sovrum: mist 4 l/s per person tilluft
Klädkammare: Frånluft 2,1 l/s (större än 1 m2: Frånluft 0,35 l/s x m2

Luftflödets hastighet
i stamkanalen bör inte vara högre än 5 m/s och i grenkanalerna
bör den inte vara högre än 3 m/s (motsvarar ca 1 Pa/m).

Källor:
https://issuu.com/h.ostbergab/docs/step_by_step_sv_2019_1
https://www.swegon.com/siteassets/_...-ventilation/general/_sv/handbook_se_25.4.pdf
 

Bästa svaret

Det funkar bra att göra så. Jag balanserar inte bovåning och källare var för sig. Men man brukar projektera mer frånluft än tilluft, för att få litet undertryck i huset. Men mät gärna trycket inomhus och jämför mot utomhus när du är klar. Vanlig iPhone klarar det.
 
  • Gilla
240glt och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
... man brukar projektera mer frånluft än tilluft, för att få litet undertryck i huset.
Precis, gör så. Undertryck i huset förhindrar att det pressas ut varm inomhusluft i kalla väggar/golv/tak/fönsterspringor och orsakar kondens tillika fuktskador i huset.
 
  • Gilla
240glt
  • Laddar…
Tack för svaren! Precis, lite undertryck ska det vara. Jag ska försöka låna eller bygga någon flödesmätare sedan, så jag kan justera in det när det är klart. Men att jämföra trycket ute och inne är förstås ett smidigt sätt att kontrollera så att det verkligen har blivit undertryck.

Mvh
Kent
 
2 240glt skrev:
Tack för svaren! Precis, lite undertryck ska det vara. Jag ska försöka låna eller bygga någon flödesmätare sedan, så jag kan justera in det när det är klart. Men att jämföra trycket ute och inne är förstås ett smidigt sätt att kontrollera så att det verkligen har blivit undertryck.

Mvh
Kent
jag byggde en flödesmätare ”tratt och 100mm_rör”. I röret 1 enkel vindmätare. Blev att 1m/s motsvarade ca 1 l/s.
 
  • Wow
  • Gilla
240glt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.