Hej, håller på att projektera mitt husnu och har en fråga.
Jag skal ha FTX och KNX i huset.
Är det meningsfullt att koppla FTX aggregatet till KNX?
Syftet skulle vara att man då med FTX funktionaliteten kan skruva ner ventilationen när man inte är hemma tex, dessutom får man ju då temperaturerna och andra signaler från aggregatet via knx till mobilen tex....

Tack på förhand.

Mvh Daniel
 
Kommer ditt FTX-aggregat att ha stöd för KNX?

Annars går det oftast att styra spar-/ komfort- och forceringsläge via vanliga brytaktorer som ansluts till styringångar i aggregatet.

Men vill du kunna få ut mätvärden från FTX-aggregatet så måste aggregatet ha stöd för att anslutas direkt till KNX-bussen.
 
Jag har inte valt FTX aggregat ännu. Har egentligen inte hittat något med KNX ännu heller men förstår att det finns, till en något högre kostnad.

Brytaktorerna som du nämner kan jag ju ta ur KNX bussen om jag vill och därmed ha funktionaliteten...


Frågan är mer om det är värt att bry sig om det...

/D
 
Tja, hur mycket energi räknar du med att ventilationen kommer dra i ditt hus och hur mycket tror du att du kan spara?
Allt det beror på hur stort huset är och hur du värmer upp...
 
Jo, har inte heller sett så många aggregat med KNX, så det är nog ganska ovanligt (dyrt).

Om det finns larmutgångar från aggregatet kan du även plocka in dessa med hjälp av en binäringång, kan vara kul om du har tänkt att ha någon visualisering, att få upp eventuella larm för ventilationen där.
 
Det är ett nybygge och därför har jag inte räknat besparing. Uppvärming blir troligtvis bergvärme (ev jordvärme). Det är 200 boarea i ett plan i Skåne.
Vi reser en hel del så därför kan det vara besparingar på att kunna dra ner ventilationen lite.
 
Till ett nybygge måste du väl ha järnkoll på energiberäkningen? ;)

Hur som helst , ditt FTX har kanske en återvinning på 90% och sedan kanske COP 4 på att värma upp det som är kvar.
Inte mycket kan man nog lungt säga utan att räkna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.