Hej Hej

I somras kastade jag ut min gamla FTX från 90-talet och köpte en ny. Det blev en Systemair SAVE VSR 300
Jag använde rördelar som jag blev rekommenderad av en webbshopp. Nu när temperaturen sjunkit har jag fått problem med kondens på insidan av rören vid avluft och frånluft men även lite lite vid tilluften.

Jag har använt flexrör med plasthölje som har en 25mm isolering. Jag är nu i efterhand tveksam om flexrören är lämpliga till ändamålet trots supporten rekommenderade dessa. 25mm känns lite utifrån andra trådar på detta forum. Jag har lyft frågan till supporten och inväntar svar.

Kan tillägga att renoveringen är inte helt färdig så det tillkommer don för ovanvåningen längre fram. Därför har jag inte hyrt in någon luftflödesstos ännu för att justera flödena i systemet efter exakt l/s. Dock ska jag lyckats uppnå ett undertryck i huset.

En tanke på lösning jag haft är att använda mina isoleringsskivor och snurra runt rören och klä in med vindduk, så har jag tilläggsisolerat några av de äldre ventilationsrören. Men känns opraktiskt då det är flexrör och minkar mina förutsättning till framtida inspektion.

Min fråga till er är:
Vad tror ni kondensen på insidan av rören beror på
och hur bör jag åtgärda detta på bästa sätt?

Bifogar några bilder och har länkat i texten.
Tacksam för ert svar.
 
  • Vind med ventilationssystem, isolering och lådor, oorganiserat, byggnadsmaterial, träkonstruktion, rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind.rum med ventilationssystem, flexibla kanaler, isolering, verktyg, ingen person synlig, arbetsområde, byggnadsunderhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ä det samma typ av värmeväxlare i det nya aggregatet som det gamla och vilken typ är det i det nya? Det skulle kunna påverka.

Har du kondens redan i frånluftsrören (före aggregatet) måste det vara för dålig isolering. Alternativ för låga földen i rören i för hållande till isolering.

Annars tycke man ju att luften borde kunna nå daggpunkt i värmeväxalern i aggregatet. Men då måste det ju vara en kondensvattenavledning där..
 
  • Gilla
Big D
  • Laddar…
Tack för ditt svar Ulltand.

Ulltand Ulltand skrev:
Ä det samma typ av värmeväxlare i det nya aggregatet som det gamla och vilken typ är det i det nya? Det skulle kunna påverka.
Den tidigare FTXen var en plattvarmväxlare, denna nya är en roterande värmeväxlare.

Ulltand Ulltand skrev:
Har du kondens redan i frånluftsrören (före aggregatet) måste det vara för dålig isolering. Alternativ för låga földen i rören i för hållande till isolering.
Kondensen kommer främst före/efter aggregatet. Lågt flöde är inte uteslutet, dumsnål kan ibland vara lite av mitt mellannamn.

Ulltand Ulltand skrev:
Annars tycke man ju att luften borde kunna nå daggpunkt i värmeväxalern i aggregatet. Men då måste det ju vara en kondensvattenavledning där..
När det var -11 ute så fick jag frostvarning och aggregatet pausades. Då hade det kommit lite is i avluftsröret efter aggregatet. Inne i aggregatet fanns lite kondens på väggarna, men inget fukt eller vätska nere vid kondensavledningen (har för övrigt avvaktat att koppla på kondensavledning då det i regel inte "skulle" behövas enligt manualen). Med denna info vill jag komma till att daggpunkten högst troligt uppnås i rören först.

Så din kvalificerade gissning är bristande isolering? Har du erfarenhet av likande själv, hur hade du lösa det?
 
Vilken inställning kör du på, hastighet? Om du sänker sjunker temp...
 
  • Gilla
Big D
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken inställning kör du på, hastighet? Om du sänker sjunker temp...
Såhär ser inställningarna ut nu i %, men som sagt, tanken är att justera flödena när ovanvåningen är färdigrenoverad. Är din tanke att det fallerar där? Eller en kombination av flöden och kass isolering.

Siffrorna är något höftade. Brukar köra på låg nivå sen ökar jag vid dusch och matlagning.
 
  • Inställningsskärm för luftflödesnivåer: hög, normal, låg, minimum procentandelar för tilluftsflöde och frånluftsflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av gränssnitt med temperatur- och luftfuktighetssensorer; värden för utomhus, tilluft och överhettning listas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle aldrig köra på låg i annat fall än vid semester då huset är tomt! Testa dig fram lite, kan inte skada! Om du kör på normal får du kanske bättre temp. på tilluften vilket är positivt. Du sparar inget ekonomiskt på att köra på låg om det är därför.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle aldrig köra på låg i annat fall än vid semester då huset är tomt! Testa dig fram lite, kan inte skada! Om du kör på normal får du kanske bättre temp. på tilluften vilket är positivt. Du sprara inget ekonomiskt på att köra på låg om det är därför.
Tack, ska försöka köra på högre nivå ett tag
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Big D Big D skrev:
Tack, ska försöka köra på högre nivå ett tag
Försöka! DO IT! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Big D Big D skrev:
Tack, ska försöka köra på högre nivå ett tag
Bra råd ovan. Skruva upp flödet rejält till att börja med.

Nu stämmer det nog inte att du har 56 % RH inne men om så är det väl högt för årstiden och indikerar att det är underventilerat.

Så det är roterande växlare nu? Är rotorn hygroskopisk? Dvs att den återvinner även fukt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Bra råd ovan. Skruva upp flödet rejält till att börja med.

Nu stämmer det nog inte att du har 56 % RH inne men om så är det väl högt för årstiden och indikerar att det är underventilerat.

Så det är roterande växlare nu? Är rotorn hygroskopisk? Dvs att den återvinner även fukt.
Tack. Det stämmer, funktionen fuktåtervinning är aktiv.

Jag talade med säljaren som svarade "Det är standard i Sverige med 25mm men i Norge vill man ha 50mm för de har tuffare klimat."

Så kanske handlar mer om flödet än isoleringen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.