Vi bor i ett trähus byggt 1929. Vattenburen värme med bergvärme, elektrisk golvvärme i våtutrymmen. Huset saknar idag i praktiken kontrollerad tilluft, men har mekanisk frånluft (Pax) i våtutrymmen och kök (fläkt). Tvättstugan har självdrag och en avfuktare. Sommartid fungerar det rätt bra given flera öppna fönster. Vintertid blir det förstås lätt dålig luft inomhus.

För att göra inomhusklimatet bättre ser jag några alterantiv och hoppas kunna få lite tips här. I princip är valet mellan att enbart återinföra självdrag, och att kombinera självdrag på plan 1 med FTX på plan 2 (det finns inga rimliga möjligheter att få ner luft från kallvinden ovanpå plan 2 till plan 1).
  1. Självdrag i vardagsrum (plan 1) och sovrum (plan 2). Behålla befintlig mekanisk frånluft.
  2. Självdrag på markplan. FTX med frånluft från våtutrymmen (plan 1 & 2) och tilluft till sovrum plan 2.
Dessutom funderar vi på att sätta en mindre ventilationsanläggning (Pax Eos eller Mitsubishi Miniventilation) i tvättstugan (plan 1) för att på så sätt öka ventilationen just där och, med Eos, i närliggande arbetsrum.

Är det ens värt att överväga FTX i kombination med självdrag, eller skall vi göra enklast möjliga lösning med självdrag? Tacksam för tips och råd!
 
Hej
Jag hade ungefär samma läge som dig men lite tur och klurighet gjorde att jag fick ner tilluft från vind till källaren. (Frånluft fanns från källare, bv, öv).

Det som gjort störst skillnad tycker jag är kontrollerad tilluft till sovrummen 4 st på öv. Vi hade innan väggventiler till mek frånluft från tre badrum men det drog oftast in bara i ett fönster på glänt eller som baksug någonstans.

Så jag skulle gå på alternativet med ett litet ftx-system.

Köpte precis en mitsubishi loosnay 100 till garaget. Den kommer säkert funka fint där men den var väldigt plastig för sitt pris. Jag såg på vemtilation.se att det finns tvådelade mini-ftx som i bästa fall är mer gedigna och går att montera i din bv och tvättstuga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.