Har FTX med värmeåtervinnare, finns det nått speciellt man ska tänka på när man eldar i öppen spis med spisinsats när man även har FTX?

Tycker man känner lite svag röklukt (ingen synlig rök som läcker) jämfört med innan vi skaffade ftx och eldade. Nu vet jag inte om detta beror på att veden inte hunnit torka tillräckligt länge eller om det beror på något som har med ftx inställning mm o göra.

När jag startar brasan kör jag "fireplace" läge 90% tilluft, 50% frånluft. Inga problem att starta brasan. Därefter kör jag tilluft 57%, från luft 62%

Kaminen har 2 ventiler, tilluft och frånluft. När man sätter på fläkten blir det bra drag i ventilerna.

Vit öppen spis med spisinsats och brinnande ved, ventiljusteringar synliga på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stängd spisinsats med ventilgaller i ett hörn av rummet, på ett trägolv och intill vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ventilkåpa vid golvet nära en öppen spis med spisredskap till sidan och en träaktig golvbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil för kamin i "fireplace" läge på vägg intill vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Verkar som att du gör rätt men hängde inte med på ditt steg två där du har mer tilluft än frånluft. Du ska mer tilluft än frånluft i FTX-aggregatet för att kompensera för den utökade frånluften i skorstenen (draget) när du eldar. Exakt vilka inställningar vet jag inte men beror på vilket drag du har i skorstenen, hur intensivt du eldar. I alla andra fall när du inte eldar alltid lite högre frånluftsflöde än tilluftsflöde för att få ett svagt undertryck i huset som motverkar att fuktig luft trycks ut i konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.