Hej

Finns det någon lösning för att slippa rengöra insekts”gallret”/filtret som sitter på utsidan av huset (där frisk luft tas in i huset) genom att klättra på stege på utsidan av huset? Kanske något filter som kan fällas in på vinden och tas ut där?
 
Om det sitter finmaskigt insektsnät i intaget skulle jag ta bort det, är bara till besvär och sätter igen på några veckor.
Det bör sitta ett nät med maskor på 10mm X 10mm för "smådjurssskydd" i intaget.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om det sitter finmaskigt insektsnät i intaget skulle jag ta bort det, är bara till besvär och sätter igen på några veckor.
Det bör sitta ett nät med maskor på 10mm X 10mm för "smådjurssskydd" i intaget.
Jag har inte skaffat FTX ännu men jag vill helat hitta en lösning där jag inte behöver upp på stege för att rengöra filtret.
 
Det skall inte vara något filter i intaget det skall sitta i FTX-aggregatet.
Det intagsgaller du väljer skall inte ha inseksnät utan endast grovmaskigt när för att stoppa smådjur.
Du kommer behöva klättra upp någon gång för att rengöra även detta, beror lite på hur mycket löv med mera som finns i din omgivning men som mest en gång per år.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det skall inte vara något filter i intaget det skall sitta i FTX-aggregatet.
Det intagsgaller du väljer skall inte ha inseksnät utan endast grovmaskigt när för att stoppa smådjur.
Du kommer behöva klättra upp någon gång för att rengöra även detta, beror lite på hur mycket löv med mera som finns i din omgivning men som mest en gång per år.
Ok finns det inget sätt att lösa det utan att klättra på stege?
 
Sitter gallret högt upp kommer du normalt inte behöva rensa det, beror mycket på omgivningen.
Detta är ett litet problem, du kommer troligtvis ha stege mot huset av andra anledningar (målning t.ex.) ock då är det lätt att rensa/borsta av gallret samtidigt.

Skall du helt slippa rensa gallret får du göra någon form av regnhuv så inte regn/snö sugs in i intaget och ingen form av galler eller nät i intaget.
Men utan galler/nät fins risken att djur tar sig in i intagskanalen.
 
Det du kan göra är att använda ett grovmaskigt filter på takhuven som är mer till för att förhindra fågelbon osv och sedan köra ett grovfilter innan aggregatet. Jag tycker i alla fall det är onödigt att filtrera bort mygg osv med ett fint F7 filter. Det invändiga grovfiltret blir då rensbart innifrån och du kan välja större modeller för påsar och tex ett G3 eller liknande allt bara något med finmaskigt nät
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det intagsgaller du väljer skall inte ha inseksnät utan endast grovmaskigt när för att stoppa smådjur.
Vi har ett sådant där galler på luftintaget. Sitter kanske 3 meter över marken.
Det är kanske 6 mm stora "maskor", och det har hänt ett par gånger på nio år att rimfrost har täppt igen så mycket att FTX-aggregatet gick bananas när det har varit minusgrader och hög luftfuktighet.
Var ute och kikade nu, och det behöver absolut göras rent. Mer än hälften av "maskorna" är igenväxta.
Tack för påminnelsen (y) (y) (y)
 
Så här såg alltså mitt luftintag ut innan jag diskade silen. Mer än hälften hade täpps till:
Förorenat luftintagsgaller med över hälften av ytan täckt av smuts och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag monterade denna filterbox som ett förfilter, kanske lite overkill för att ta alla insikter det finns enklare modeller, man det var den som fanns i lager när jag skulle installera systemet. När jag byter FTX filter, så är det nästan i nyskick :crysmile:
 
  • Filterbox FLF-160 från webbutik, öppen visar filter, använd som förfilter i ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag monterade denna filterbox som ett förfilter, kanske lite overkill för att ta alla insikter det finns enklare modeller, man det var den som fanns i lager när jag skulle installera systemet. När jag byter FTX filter, så är det nästan i nyskick :crysmile:
Varje filtrering blir på bekostnad av fläktkapacitet och det x-tra tryckfallet ligger ofta på 100-400Pa för ett F5 filter ,som fläkten sedan måste kompensera genom att öka hastigheten för att bibehålla luftmängden. Vill man ha ett förfilter bör detta tex vara ett grovfilter typ G3 endast för att det ska avlasta det dyrare f5-f7 filtret. Att ha en högre filteravskiljning gör bara att allt filtreras i förfiltret och filtret i aggregatet bara sitter i vägen och bromsar luftflödet.
 
Östberg FLK 160

Östberg FLK 160 luftkanalsfilter med öppet lock och synligt filtermaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
millhouse86
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Östberg FLK 160

[bild]
100mm har jag monterat på frånluften i tvättstugan (y)
 
P peter_sweden skrev:
Ok finns det inget sätt att lösa det utan att klättra på stege?
Det är väl bara att dra ner luftintagsröret eller -slangen till två meter över marken och sätta intagsgallret där.
Klä in röret med en låda som passar till husets panel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.