Har läst att man bör undvika långa raka rör. I skånelängan finns funderingar kring att dra frånluft längs med ena sidan (där kök + wc är lättillgänligt) och tilluft på motsatta sidan. Dvs rören för tilluften blir nästan hela kåkens längd, 15 meter långt och rakt. tilluften kan klara sig att vara en tredjedel av detta. Kan det vara den gamle ftx'en som inte klarar längden eller vart i ligger haken i att ha så långt tilluftsrör? Jag tänkte mig ha 160 så långt det går, eventuellt 125.

Funderingar?
 
Ser du bara till att hålla nere hastigheten i kanalen (välja en lite större kanal precis som du tänkt) är det inga större problem med en lång kanal.
Problemet kan vara om du har 15 meter till ett don och bara 1 meter till ett annat don, blir till att strypa rätt mycket på donet som bara har 1 meter till fläkten (tryckfallet är lika vid samma flöde enkelt förklarat).

Problemet man hade förr med många anläggningar var vad (jag) kallar snickarmontage, alltså bara 100-spiro till allt och därmed för höga tryckfall.
 
Har en grov skiss över hur jag hade tänkt mig denna setup. Kan man tyda någon vital problematik med setuppen? Minsta rörstorlek är tänkt att vara 125, även om nuvarande aggregatet endast har 100 som standard på de två "inloppen". Är tänkt att aggregatet ska uppgraderas i framtiden.
 
  • grov-ventplanv01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hmm.. inser nu själv att det 35 m2 rummet inte klaras av med ett enda tilluftsdon.. 35 m2 med 2.20 i takhöjd borde kräva 21,3liter minus undertrycksvariansen ca 20 liter/sekunden.. på gränsen med ett enda 125 don. Kanske dra röret i ett L där och placera ett till din i nedre högra hörnet på bottenvåningen.. så jag har ca 10 lit sek på respektive don.

Är det rätt tänkt? Dvs ska man räkna på tilluften till varenda rum?


Ekvationen i grova drag:
35 m2 * 2.2m takhöjd = 77 m3 luft.
Ska bytas ca varje timme = 77m3 = 77000liter / 3600 sekunder i timman = 21,388 liter i sekunden - undertrycksvariabel (borde vara 5-10 liter på hela kåken?)
 
Noterade just att reglerna endast statuerar en halv omsättning per timme. Då går beräkningarna hem enklare med 160 som stamrör och resten 125.. eller är jag ute o cyklar?
 
Ser ut som att du tänkt rätt vad man kan se så där direkt åtminstone.
Skulle satsa på 160 spiro fram till åtminstone första avgreningarna så får du inga problem den dagen du vill "uppgradera" lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.