Med FTX system skall man vara noga med att rensa rören och byta filter, i mitt system har det under 2 år inte blivit dam i varken filter eller rör. Jag antar att det måste vara fler än jag som drabbats av detta fenomen, alla värdena för in och utluft är rätt säger installatören, men ändå finns inget dam förutom på möbler, lampor och översidan på skåpen, det senaste var att på grund av för bra dammsugare så får vi inget damm i systemet, varför vi har damm i övrigt får vi inte svar på, så min fråga, är det bara jag som har en FTX anläggning som inte drar till sig damm?

Kjell L
 
Förstår inte riktigt vad du egentligen menar. (Det verkar nästan som om du är besviken för att det inte är dammigt.) Varför skulle ett FTX "dra till sig" damm? Det damm som finns i inneluften åker naturligtvis med in i rören, och det försöker man filtrera bort så det inte ska sätta igen värmeväxlaren. Det damm som finns utomhus kan naturligtvis även det åka med in i rören. Men luftintaget sitter oftast ganska högt, så det brukar inte vara så farligt. Men även denna luft filtreras, så man slipper damm i växlare och dessutom slipper man få in det.

Vad är det för dammsugare du har som är "för bra"? En sån skulle jag vilja ha.
 
Snurrar fläktarna?
 
andersmc skrev:
Förstår inte riktigt vad du egentligen menar. (Det verkar nästan som om du är besviken för att det inte är dammigt.) Varför skulle ett FTX "dra till sig" damm? Det damm som finns i inneluften åker naturligtvis med in i rören, och det försöker man filtrera bort så det inte ska sätta igen värmeväxlaren. Det damm som finns utomhus kan naturligtvis även det åka med in i rören. Men luftintaget sitter oftast ganska högt, så det brukar inte vara så farligt. Men även denna luft filtreras, så man slipper damm i växlare och dessutom slipper man få in det.

Vad är det för dammsugare du har som är "för bra"? En sån skulle jag vilja ha.
Du slår huvudet på spiken, Du säger att det damm som finns i inneluften åker naturligtvis med in i rören, det är det som är problemet, inget damm kommer in i rören ej heller kommer det damm i filtret innan värmeväxlaren. Allt damm blir kvar i huset, "får bära ut det, eller vädra."
Det finns 20 lika radhus de andra har damm i rören och filterna de bytar var 6.e månad.
Dammsugaren är en E-Lux med HEPA filter visst är den bra men jag antar att Du har lite sarkasm i frågan.
KjL
 
I våra tilluftkanaler är det inget damm efter 3 år, i frånluftkanalerna blir det en del damm/fett/mm i kök, badrum å i tvättstuga, dusch blir det pyttelite å i toa, förråd, matkällare, klädkammare har det hitills inte blivit något i rören.

Frånluftfiltret innan aggregatet har lite damm/fett, tilluftfiltret innan fläkten har lite lövpartiklar mm som flyger runt ute.
 
KjellL skrev:
Du slår huvudet på spiken, Du säger att det damm som finns i inneluften åker naturligtvis med in i rören, det är det som är problemet, inget damm kommer in i rören ej heller kommer det damm i filtret innan värmeväxlaren. Allt damm blir kvar i huset, "får bära ut det, eller vädra."
Det finns 20 lika radhus de andra har damm i rören och filterna de bytar var 6.e månad.
Dammsugaren är en E-Lux med HEPA filter visst är den bra men jag antar att Du har lite sarkasm i frågan.
KjL
Tja, du får ju börja med att kolla om det verkligen är någon cirkulation på luften.

Men jag är fortfarande inte riktigt med på vad du menar. Om ventilationen fungerar som den ska, så är det väl bara bra att filtren inte sätts igen så snabbt. Där spar du ju en slant.

För det är väl inte så att du hade hoppats att FTX:en skulle ersätta dammsugaren? Att det är någon slags automatisk centraldammsugare? För i så fall måste jag göra dig besviken. I normala fall byter man filter en gång om året, och då är det bara en knapp handfull damm som fastnat. Det motsvarar inte ens en snabb runda med dammsugaren.
 
Jag jämför med hur de andra husens filter ser ut Bygg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så är mina lika rena som när de sattes ditt, så frågan är varför är det inte damm i mina när de andra ser ut så här efter 3 månader systemen har gått med samma hastighet.
 
  • Filter-till-Bygg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KjellL skrev:
Jag jämför med hur de andra husens filter ser ut så är mina lika rena som när de sattes ditt, så frågan är varför är det inte damm i mina när de andra ser ut så här efter 3 månader systemen har gått med samma hastighet.
Inte ens efter ett år ser vårt frånluftsfilter ut så, efter att ha hållit på med borrning å sågning i betong så (haft ventilationen avstängd under själva jobbet) har filtret blivit ungefär så smutsigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.