Jag sitter som bäst och skissar på min FTX installation. Jag har en vedeldad kamin i vardagsrummet och det vore ju mumma att kunna sprida ut värmen från denna via ventilationen.
Är det en bra eller dålig idé att placera ett frånluftsdon i taket ovanför kaminen och därigenom låta värmen spridas ut i huset genom värmeväxlaren?
Jag tänker mig att detta takdon normalt ska stå i ett stängt läge (ingen frånluft från vardagsrummet) men när man tänt elden så öppnar man detta för att ta vara på värmen vid taket. Kaminen tar förbränningsluften från rummet.
 
Luften i kaminrummet är det ju inget "fel" på och är onödigt att skicka ut som frånluft. Ett beprövat sätt är att dimensionera tilluftskanalerna så att de tål att skicka med 1/3-del återluft från kaminrummet och resterande 2/3 som förvärmd uteluft via aggregatet vilket gör att tilluften höjs från 13-17 grader till ca 23-24 grader och ev behov av annan eftervärme i aggregatet försvinner.I de flesta fall får man själv då göra ett uttag mellan växlare och tilluftsfläkt där kanalen från kaminrummet ansluts och se till att tilluftsfläkten ökar flödet med 1/3-del,Om du är rädd för att det ska vara svårt att tända i kaminen pga ev undertryck, finns det annars aggregat som med en knapptryckning sänker utsugningsflödet en stund när du tänder.
 
  • Gilla
Jim Blomqvist1
  • Laddar…
Är inte riktigt hundra på hur du menar men jag tolkar det så att man sätter in en extra fläkt (typ kanalfläkt) som drar luft från "kaminrummet" och skickar in den i tilluften (efter VVX). Eller menar du att man på något sätt använder FTX:ens egna fläktar?
 
Det klarar du med den egna tilluftsfläkten.
 
Du menar att man tar upp ett hål i växlaren tex rexovent mellan själva växlarpaketet och tilluftsfläkten och där ansluter ett separat "frånluftsspiro" från kaminrummet?
Så att man får en cirkulerande luft från kaminrummet och till de tilluftsdon man har i huset tex sov/vardrum?

Jag har ett befintligt system idag och undrar då om det skulle innebära att några rör etc måste bytas? eller räcker det med att göra en justering av flöden efter detta ingrepp.

Jag ska ändå byta ut vissa delar så en justering krävs i vilket fall som helst. Ska ta bort imkanalen som idag är ansluten till rexoventen och i stället montera separat köksfläkt/imkanal med egen pipa rakt ut.
Vore kanske lämpligt att passa på att fixa till ett extra don vid kaminen när jag ändå håller på. Behövs det någon form av spjäll på "kaminrumsfrånluften" eller räcker det med de injusteringsmöjligheter som finns på donet?

Annat att tänka på?

MVH
M
 
Jag tycker det låter lite vanskligt att göra ingrepp i själva aggregatet. Jag har inte fått hem mitt ännu så jag vet inte riktigt hur det ser ut men jag gissar att man sabbar alla former av garantier etc vid ett sådant ingrepp. Det måste ju även vara viktigt att man får helt tätt så att inte aggregatets funktion försämras och kondensproblem etc. uppstår.
 
Quist skrev:
Jag tycker det låter lite vanskligt att göra ingrepp i själva aggregatet. Jag har inte fått hem mitt ännu så jag vet inte riktigt hur det ser ut men jag gissar att man sabbar alla former av garantier etc vid ett sådant ingrepp. Det måste ju även vara viktigt att man får helt tätt så att inte aggregatets funktion försämras och kondensproblem etc. uppstår.
Har aldrig sett någon göra som Exerg säger men tanken är smart.

Garantierna omfattar ju oftast motorer, lager, styr kort och liknande. Och i ventilationsbranschen är det inte riktigt som det är i andra branscher att man skickar in produkten och garantin går åt helvete för att man har lossnat någon skruv med någon klisterlapp på.Oftast skickar de tex en ny motor, och sen får man returnera den trasiga motorn.
Att få det tätt och kondensfritt är ju inte direkt kärnfysik på hög nivå heller.
 
  • Gilla
MrJKK
  • Laddar…
Har tänkt göra det samma, jag har tillluft i vardagsrummet och skulle vilja sätta en ventil med en fläkt som startar när det är över en viss temperatur ovanför kaminen och eventuellt T-röra in där den tar ute luften och förvärma den ännu mer in i FTX aggregatet. Skall ringa en ventilations expert och be han gå igenom mitt RDAA system.
 
Tack Tjoa för klarläggandet av hur reparationer etc. fungerar i ventilationsbranschen.
Mattias_Jo1: Dela gärna med dig av vad ventilationsexperten kommer fram till.
En fundering bara. Om du drar in varm kaminluft före växlaren så kommer den väl snarare att kylas av mot den kallare rumsluften när den passerar växlaren. Eller tänker jag fel?
 
Quist skrev:
Tack Tjoa för klarläggandet av hur reparationer etc. fungerar i ventilationsbranschen.
Mattias_Jo1: Dela gärna med dig av vad ventilationsexperten kommer fram till.
En fundering bara. Om du drar in varm kaminluft före växlaren så kommer den väl snarare att kylas av mot den kallare rumsluften när den passerar växlaren. Eller tänker jag fel?
Bara att prata i telefon med experten sa han att det inte var bra att överhuvudtaget dra in nått extra rör i det befintliga. Han kommer på fredag iaf så får jag snacka med han lite mer.
 
Det där låter lite väl försiktigt.
Det är ju inte så att det bara finns ett sätt att dra rören på för att det ska fungera. Nog tror jag att man kan utöka anläggningen med ett extra rör men du får väl vara beredd på en omjustering.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.