Vad säger expertisen om att installera ftx i ett hus från 69, sutteränghus. Ingen diff plast, vare sig i väggar eller tak. 95 isolering i ytterväggar och papp på insida vägg, ett ganska otätt hus helt enkelt.......
Anledningen är att jag skall göra något åt självdragsventilationen och står i valet och kvalet mellan enbart frånluft eller ftx. Frånluften är jag skeptisk till efter att ha läst om energiförlusterna, därför tankarna på ftx kommer allt mer.... Kan det på något sätt skada detta hus att sätta in något sådant? Typ fukt i väggar eller dylikt? Har någon av er gjort något liknande?
Att inte det blir en 80 % återvinning det förstår jag
men blir det 20 30 så är jag nöjd.
Måste man dra tilluft även till källaren även om man inte brukar den delen av huset, eller går det att ställa in ett ftx ändå enbart med don på ovanvåningen (givetvis förbereds det ner i källaren för framtiden)
Kostnaden för systemet kommer i stort sett enbart vara aggregatet så ekonomi biten kan vi bortse från.
Som sagt berätta allt ni vet om detta främst om det innebär risker i ett gammalt hus.........
Med vänlig hälsning, Th
 
Jag är ingen expert men kan kanske bidra lite ändå. Du skriver inte vad du har för uppvärmning i huset men typiskt när man har självdrag så har man en panna av där det sker förbränning av något slag, olja eller ved. Förbränningen använder luft ifrån huset och det blir ett undertryck som gör att det sugs in luft genom ventiler och genom alla andra otätheter runt fönster osv. På så sätt uppstår luftcirkulationen och det blir också ett mer eller mindre konstant undertryck i huset vilket också är bra. Varför undertryck? Jo den varma luften inne i huset har högre luftfuktighet, om det var övertryck i huset skulle luften tryckas ut i väggarna och där kylas av och fälla ut fukten och det är naturligtvis inte bra.

Ofta sätter man in mekanisk frånluft i samband med att man byter värmekälla till en utan förbränning, typisk en värmepump. Då måste man helt enkelt suga ut luften ut huset med en fläkt istället för att pannan gör det genom sin förbränning. Resultatet är det samma, luftväxling och undertryck.

Med FTX blir skillnaden att man vill sprida den genom värmeväxling uppvärmda tilluften i huset. Alltså ställer det krav på att huset är tätare. Volymen på tilluften och läckage måste vara mindre än frånluften för att få ett tillräckligt undertryck. Antagligen kan du justera ner tilluften från FTX:n men då tappar du värmeåtervinning. Det kan vara så att olika typer av värmeväxlare fungerar olika bra vid olika luftflöden, Kan vara värt att tänka på när man väljer aggregat.

Om du kan stänga till källaren och få skapligt tätt borde det inte vara något problem att låta den vara utanför FTX. Kanske komplettera med en avfuktare vid behov.
 
Vi satte in FTX-system för fem år sedan, enplan med källare, huset konverterat från oljepanna till fjärrvärme av föra ägaren. Uppe har vi tilluft i sovrummen och vardagsrummet, frånluft i kök och badrum. Nere i källaren har vi tilluft i kontor och gillestuga, frånluft i tvättstuga, förråd, dusch, utrymme som är tänk för bastu, toa, klädkammare, matkällare och ytterligare ett förråd.

Vi fick mycket bättre inomhusklimat, värmeförbrukningen ligger kvar på ungefär samma som innan. Men nu byter vi ut all luft ungefär varannan timme (teoretiskt), jämfört med totalt 10-15 minuters tvärdrag per dygn (på markplanet) under nästan hela året.

Om vi bara skulle ha installerat mekanisk frånluft istället för FTX så hade värmeförbrukningen ökat drastiskt plus att det antagligen hade dragit kallt här och där.
 
Tja, jag har installerat FTX i min gamla om- och tillbyggda skånelänga. Trots att jag varit runt och tätat överallt så är kåken inte tät ändå, eftersom jag inte har några som helst problem med draget i kaminen i köket trots att köksfläkten går på max. Hur som helst så justerar man ju in till- och frånluft i systemet så att det är balanserat med ett lätt undertryck. Det är mycket möjligt att man förlorar lite pga läckage men jag har svårt att tänka mig att det är så mycket. Då borde väl injusteringsmannen sagt något om han hade varit tvungen och sätta utsugsfläkten på max och tilluftsfläkten på min? Det behövdes iofs inte i mitt hus så det var nog ändå inte så extremt.

Iom "undertrycket" så bör det inte vara några problem med fukt i väggar etc. Fördelen med lite isolering och avsaknad av plast är ju att det ventilerar sig bra och fukten inte blir stående, samt att hela väggen håller sig varmare så att kondensutfällning minskar. Är huset inte tätt så rör sig luft igenom oavsett om du har FTX el enbart självdrag. Hur det rör sig in och ut beror huvudsakligen på varifrån det blåser. Så har huset överlevt 40 år så kan det säkert överleva 40 år till med (el utan) FTX.

Har man källare så kan man med fördel ta frånluft där så att luften rör sig från ovanvåningen ner till källaren. Dels får du en torrare och mer välventilerad källare (fräschare luft/lukt) och dels säkrar du så att unken källarlukt inte kommer upp. (Om nu källaren är unken.)
 
Tack för bra svar, uppvärmningen är konverterad till luft vatten för några år sedan. Det är öppet mellan källare och ovanvåning via trappan. Min tanke var väl att man bara kunde ha frånluft i källaren pga av omständig rördragning, då tycker jag man borde kunna justera in systemet så att man får det där " undertrycket " och sen blåsa ut i vardagsrum och sovrum på ovanvåning, givetvis frånluft även här i kök och badrum. Rummen där nere används som sagt ej idag. Finns det isolerade aggregat, och vad gör man med kondensavlopp om tanken är att ha den på vinden.
Visst räcker det väl att isolera rör som går i kalla utrymmen, inte skall man väl behöva isolera i hela dess längd.

Många funderingar som måste bollas.......

th
 
Luften i FTX håller väl i huvudsak rumstemp, och behöver följaktligen bara isoleras i kallare utrymmen.

(Jag har FLVP och därför varmare tilluft (20-40C), och därför har jag isolerat alla tilluftsrör.)
 
Många aggregat går att montera i kalla utrymmen, tänk på att installera aggregatet servicevänligt. Vissa aggregat "kräver" kondensavledning, vi har ett FRX-aggregat med roterande växlare och den behöver ingen kondensavledning, kondensen som fälls ut från frånluften i växlaren återfuktar tilluften, vi har vårt aggregat på vinden. Alla rör som monteras i kallt utrymme (tex oisolerad vind) ska isoleras.
 
Det där med att värmeförbrukningen ökar. Visst gör den det men det är inte frågan om några dramatiska ökningar om frånluften är justerad korrekt.
Ställ ökningen i relation till investeringens totalkostnad och då ska det inkluderas allt arbete med att bygga in alla rör osv, lägg till det vad nya filter osv kostar för anläggningen och ställ det mot den ökade driftskostnaden.
I mitt fall skulle investeringen bli en bit över hundra tusen och vi fick det till att frånluften kostar 1500-2000/år.
Jag gjorde övningen och kom fram till att aggregatet är utslitet innan det är betalt.....
Fredrik
 
Redigerat:
Har man tilluft i rör när man har en FVP, jag trodde bara man hade frånluft och tilluft via ventiler i väggen. Enligt en artikel jag läste skulle uppvärmningskostnader öka med ca 30 % om man installerade enbart frånluft, men det lät väldigt mycket........
Det låter smidigt med frx aggregat men det känns konstigt att tillföra fukt till luften i ett otätt hus och tillföra fukt till källaren vill man väl undvika..?, i ett med diff plast känns det bättre.
Det lutar åt att det blir ett frånluftsaggregat istället då om inte det rör sig om så mycket energiförlusterna då.....
 
Se till att få det injusterat. Drar man bara igång det själv blir det dyrt.
0,5 luftomsättning/timme ska det vara
 
Har man tilluft i rör när man har en FVP, jag trodde bara man hade frånluft och tilluft via ventiler i väggen.
Ja, jag har. Har direktverkande el och två VVB, en i var ände av huset vid de två badrummen, så FLVP med varmvatten var tämligen värdelöst för mig. Hittade en FLVP som flyttar värmen från frånluft till tilluft, (Termavent S40M). Perfekt då både jag och frugan är frusna och tycker det är otrevligt med drag från kalluft.
 
Oldboy skrev:
Ja, jag har. Har direktverkande el och två VVB, en i var ände av huset vid de två badrummen, så FLVP med varmvatten var tämligen värdelöst för mig. Hittade en FLVP som flyttar värmen från frånluft till tilluft, (Termavent S40M). Perfekt då både jag och frugan är frusna och tycker det är otrevligt med drag från kalluft.
Gjorde en sökning på nätet på din modell och fick träff på tillverkarens hemsida, vad jag kan uttyda så har du ett FTX-aggregat, du har ingen FLVP!
Termavent S40M är ett FTX-aggregat där värmeväxlaren består av en värmepump, mao så kan man säga att du har ett FTX-system av värmepumpstyp.
 
Gjorde en sökning på nätet på din modell och fick träff på tillverkarens hemsida, vad jag kan uttyda så har du ett FTX-aggregat, du har ingen FLVP!
Termavent S40M är ett FTX-aggregat där värmeväxlaren består av en värmepump, mao så kan man säga att du har ett FTX-system av värmepumpstyp.
Tja, det är ju ett mellanting och personligen känns det som 60-40 till FTX vs FLVP, men till syvende och sist så är det en definitionsfråga. Vet dock inte om det finns någon officiellt vedertagen definition på något av systemen? Hur som
FTX-system av värmepumpstyp
är ju mer korrekt beskrivande än något av de renodlade alternativen. Sedan om jag orkar/tar mig tid att skriva hela harangen fortsättningsvis återstår att se. :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.