Tjenare!
Har nu börjat lite på vinden här hemma och ska göra om lite.
Kåken är byggt runt 1850. (timmer) stomrenoverad någon gång under 1980 talet, tilläggsisolerad och treglasfönster sattes in.

De drog även alla rör för ftx ventilation, men det blev aldrig inkopplat,så aggregatet har stått på vinden i ca 35 år .tror att det enbart skulle användas som frånluft,då alla rör är sammankopplade.de är även oisolerade
Köksfläkten har egen kanal som går ut via huv på taket.dusch och WC går raka vägen ut genom väggen

Har ingen ångspärr någonstans i kåken ,det ligger ca25cm glasfiberisolering på vinden.

Nu till frågan:

Hur stor besparing kan ftx ge i en gammal kåk? Har direktverkande el /värmepump /köksspis/murspis och två kakelugnar som det eldas i årsförbrukning ca 15000 kWh . Ifall det ens är lönt att satsa på nytt aggregat.

Luften i kåken är annars bra ingen imma eller illaluktande luft,ingen mögelpåväxt på vind ,
Kåken är även otät lite här o där då man känner att det drar lite kalluft.

Tänkte annars isolera rören och använda dom som värmeförflyttare då värmepumpen sitter i hallen så tänkte jag suga därifrån och trycka ut varma luften på övervåningen.

Ville ventilera mig lite om denna fråga och kanske få några tips/råd.

Med vänlig hälsning, Tobbe
 
Du har ett gammalt aggregat på vinden säger du? du skulle ju kunna investera 2000:- på att isolera kanalerna och dra igång det gamla åbäket, sen får du utvärdera om det var värt det genom att kolla på energiåtgången.
 
har väldigt svårt att tro att det skulle ge någon besparing alls då huset måste vara extremt tätt föt att det ska vara lönt att sätta in ett ftx.
 
Du upplever att din gamla kåk är "naturligt ventilerad" med alla springor och kalldrag och du upplever en bra luftmiljö. Primärt skulle jag vara intresserad av FTX om jag hade dålig ventilation/odörer i konstruktion/fuktproblem/radon, inte som någon slags "pengasparare" i första hand. Efter min FTXkonvertering så är inte dom få tusenlapparna per år jag tjänar in värt besväret, däremot är inneklimatet hent underbart med tanke på hur jag hade det.

Min slutsats är att om du är nöjd med ditt inneklimat, skit i FTX'en.
 
För övrigt, att man måste bo i ett extremt tätt hus för att tjäna pengar på ett FTX anser jag vara skitsnack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.