Hej,
Jag skall installera en Heru 50 eller 75S i vårt tillbygge. Den kommer att sitta på ytterväggen (under carportstaket) och på insidan bygger jag en trumma för ventilationen på toaletten.
Det blir ca 50-100cm rör på insidan av huset för till-luft (ett don) och ca 100-200cm för från-luft (två-don).

Behöver man sätta ljuddämpning både på till- och från-luft?
Hur mkt bör man sätta?
Jag tror att måste sätta ljuddämpningen på utsidan av huset (precis i anslutning till anläggningen) eftersom platsen i trumman känns väldigt begränsad.

Tacksam för all feedback :)

Mvh Tobbe G
 
Vi har ljuddämpare på både från och tilluft. Långa saker, kanske 1m långa. Dessutom måste du fästa den (FTXen) så att inte stomljud fortplantar sig.
 
Jag har två ljuddämpare och tycker nog att de tar bort ljudet från aggregatet. Däremot hör man lite hur det susar i ventilerna, men det är själva luften.
Det kan dock vara idé att sätta en ljuddämpare även på de utgående kanalerna. Det hörs en del utomhus.
 
Behöver man separera de utgående kanalerna? Eller kan de ligga nära varandra, dvs skulle jag bara kunna dra dem rakt upp från aggregatet genom taket?
 
Rören kan ligga bredvid kanalerna, men som du förstår är det ingen höjdare att ha intag och utblås bredvid varandra :) Ta uteluften från taket på norrsidan och blås ut någon annastans.
 
Det finns speciella ventiler där intag och utblås sitter i samma, i alla fall för vägg montage.
 
Jo, jag har hört det, men undrar om det är så bra? Med vår LTR-3 följde iallafall noggranna instruktioner om avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.