Vilket av dessa aggregat skulle ni välja om priset inte var en faktor?

Heru har "inbyggd elektrisk eftervärmare" och på R5-H står "Utan elektrisk eftervärmare". Hur ska man tänka kring det?

Önskar ett driftsäkert aggregat med låg ljudnivå.
 
Mats-S
Jag har en Flexit FTX som har en inbyggd elektrisk eftervärmare. Men jag har slagit av den elektriska eftervärmen permanent eftersom det är betydligt dyrare att skicka värmen den vägen än att låta min LLVP värma huset.

FTX har till syfte att återvinna värmen från frånluften, det är inte en primär värmekälla. Enda anledningen till att slå på elektriska värmen på FTX:en är om man skulle uppleva ett obehagligt kalldrag från tilluftsventilerna i huset. Men eftersom i alla fall min FTX är så pass effektiv så faller den anledningen bort, finns inget kallras vid mina inluftventiler.

Så om R5-H är prismässigt och prestandamässigt bättre, bortsett från att den saknar eftervärmare, så kan du nog lugnt välja den :)
 
Ja det verkar när jag läser på om aggregaten att många har slagit av elektrisk eftervärme så det verkar inte vara så viktigt.

Jag antar att ljudnivån kommer vara desamma i ventilationen och att det kanske kan skilja på själva aggregatet. Luften ska ändå blåsas ut med samma mängd i donen så där borde ljudet bli samma oavsett aggregat. R5H kan köras med fläktarna på lägre effekt så det antar jag låter mindre.
Men det skiljer typ 12'000:- och då är frågan om R5-H är värt de pengarna, verkar vara lite strul med dem läste jag i en tråd.
 
G Glenno83 skrev:
Ja det verkar när jag läser på om aggregaten att många har slagit av elektrisk eftervärme så det verkar inte vara så viktigt.

Jag antar att ljudnivån kommer vara desamma i ventilationen och att det kanske kan skilja på själva aggregatet. Luften ska ändå blåsas ut med samma mängd i donen så där borde ljudet bli samma oavsett aggregat. R5H kan köras med fläktarna på lägre effekt så det antar jag låter mindre.
Men det skiljer typ 12'000:- och då är frågan om R5-H är värt de pengarna, verkar vara lite strul med dem läste jag i en tråd.
De flesta aggregat verkar ha lite strul.
12.000kr i skillnad är en hel del. Se över vilka manöverenheter som ingår. Själv gillar jag manöverpanelen till Heru’n som jag tror ingår i priset
 
Hej Glenno83,
Jag står med samma två val inför installerandet av mitt FTX system. Jag är nyfiken på vad du valde och varför?

Är det någon som vet om man kan lägga till förlängda garantier på dessa aggregat?
 
Jag höll på att välja ett R5-H men det fick helt enkelt inte plats och det blev ett Heru 100 S EC istället.
Kom ihåg att aggregatet ska bara göra EN sak och det är att ventilera huset!!! När det är rätt inställt låter man det bara vara. Jag trodde att jag skulle koppla upp det och kolla temperaturer hela tiden men så blev det inte. Jag duttar till på displayen nån gång i veckan så jag ser att allt är som det ska. Endast när vi drar till Spanien några gånger per år ändrar jag till Borta läget då går aggregatet på 25%.
Ibland när vi städar och röjer runt kör jag aggregatet på 100% i 30 minuter så känns det väldigt fräscht inne.
 
MrJay
Swegon, köpte precis 3st varav en är R7-H.

Anledningen till att jag köpte dyrare är först och främst formfaktor, en R7 ryms utan problem mellan två takstolar, Östberg vi tittade på gjorde inte det. En annan sak är tillförlitlighet och anslutningsmöjligheter, de ventilationstekniker jag pratat med svor på att Swegon var mindre strul med, Östberg blir allt bättre men deras kärnområde var tydligen fläktar. Sen tycker jag att dokumentation runt de tekniska bitarna var bättre hos Swegon då allt ska styras centralt.
 
Redigerat:
G Glenno83 skrev:
Vilket av dessa aggregat skulle ni välja om priset inte var en faktor?

Heru har "inbyggd elektrisk eftervärmare" och på R5-H står "Utan elektrisk eftervärmare". Hur ska man tänka kring det?

Önskar ett driftsäkert aggregat med låg ljudnivå.
Har för mig att båda har roterande värmeväxlare och sådana vill jag undvika om plats finns för plattväxlare med hög verkningsgrad.
 
S stefan7219 skrev:
Hej Glenno83,
Jag står med samma två val inför installerandet av mitt FTX system. Jag är nyfiken på vad du valde och varför?

Är det någon som vet om man kan lägga till förlängda garantier på dessa aggregat?
Det blev ett Heru 100 till slut. Anledningarna var väl främst priset då det skilde ganska rejält mellan dem. Prestandamässigt så var det inte stor skillnad vad jag läst mig till. Sen har jag en bekant som installerat ett Heru 100 för några år sedan vilket fungerat väl.

Nu är det installerat, donen är dock inte justerade då jag ska beställa nya sådana och justera efter det. Ska hyra apparat och justera dessa själv. Installationen var busenkel, allt utom att hålla på med en massa isolering men men... Det är ju alltid lika vidrigt jobb.
Appen är rätt värdelös, man kan bara ändra temp samt läge i den (övertryck, forcering samt borta). I displayen kan man ändra det man önskar, men den är inte speciellt användarvänlig och måste alltid vara inkopplade då batteritiden är 3 timmar. I många menyer måste man veta innan vad det är man kan justera. Men i dagläget kör jag den på standardinställningarna.

Står på några brädor mellan två takstolar på vinden (samt på en 70 mm isoleringsskiva). Har aldrig hört något ljud från den, var uppe och lyssnade bredvid den och den är riktigt tyst. Satte en ny ljuddämpare på frånluft då jag inte tror den kanalen hade någon. Men jag har bara haft den i en vecka ungefär än så länge.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tänkte höra hur det har gått med era aggregat, är ni fortfarande nöjda?
Några tips till en som är i samma inköpstankar?

//Mattias
 
Aggregaten jag jämför med varandra är bara nån månad gammal/ny.
Då jag installerat båda aggregaten så tycker jag fördelarna med Östberg är fler.
Bra touchdisplay (tillbehör)med enkla menyer och som är trådlös. Bra app som man både kan köra med bluetooth och även via internet om man vill. Via internet har den fortfarande lite buggar att temperaturerna inte uppdateras förens man kopplar ifrån i appen och går in igen men dom jobbar med en uppdatering för att lösa det problemet.
Tempgivarna går att kalibrera var för sig om man skulle behöva det.
Har hittills lyckats få bättre verkningsgrad på Östberg aggregat med el tillsatsen avstängd. Frånluftstemp och utetemperatur har då varit densamma.
Har mätat med samma Swema tempmätare på båda aggregaten och luftflöden är injusterade. Ligger på ca 10% mer frånluft på båda anläggningarna men oftast ligger Östberg aggregatet med ca 1-1,5 grads varmare tilluft vid samma temp på frånluft. Har även provat med olika flöden och fortsätter att laborera med frånluftflöderna bara för att kolla verkningsgrad. Ligger man för högt på frånluften så åker mer värme ut via avluften om inte växlaren hinner ta reda på värmen. Återkommer om jag lyckas få lika bra verkningsgrad på Casa aggregatet vilket jag hoppas.
På Casa aggregatet blir växlar motorn grymt varm men det kanske är normalt?
Casa är också ett fint aggregat med fuktstyrning som standard, grymt bra funktion.
Casan är även mindre till storleken vilket kan vara avgörande i vissa fall.
Vilket aggregat man än väljer så lär blir man nöjd. 🙂
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
B Byggnågot skrev:
Aggregaten jag jämför med varandra är bara nån månad gammal/ny.
Då jag installerat båda aggregaten så tycker jag fördelarna med Östberg är fler.
Bra touchdisplay (tillbehör)med enkla menyer och som är trådlös. Bra app som man både kan köra med bluetooth och även via internet om man vill. Via internet har den fortfarande lite buggar att temperaturerna inte uppdateras förens man kopplar ifrån i appen och går in igen men dom jobbar med en uppdatering för att lösa det problemet.
Tempgivarna går att kalibrera var för sig om man skulle behöva det.
Har hittills lyckats få bättre verkningsgrad på Östberg aggregat med el tillsatsen avstängd. Frånluftstemp och utetemperatur har då varit densamma.
Har mätat med samma Swema tempmätare på båda aggregaten och luftflöden är injusterade. Ligger på ca 10% mer frånluft på båda anläggningarna men oftast ligger Östberg aggregatet med ca 1-1,5 grads varmare tilluft vid samma temp på frånluft. Har även provat med olika flöden och fortsätter att laborera med frånluftflöderna bara för att kolla verkningsgrad. Ligger man för högt på frånluften så åker mer värme ut via avluften om inte växlaren hinner ta reda på värmen. Återkommer om jag lyckas få lika bra verkningsgrad på Casa aggregatet vilket jag hoppas.
På Casa aggregatet blir växlar motorn grymt varm men det kanske är normalt?
Casa är också ett fint aggregat med fuktstyrning som standard, grymt bra funktion.
Casan är även mindre till storleken vilket kan vara avgörande i vissa fall.
Vilket aggregat man än väljer så lär blir man nöjd. 🙂
Kul med en jämförelse.
Det är ju egentligen inte någon raketforskning med ventilationsaggregat.
Det ska knuffas runt luft.
Det är väl en del styr- och reglerteknik som kan vara komplicerat, men rent mekaniskt så är det inga tekniska vidunder egentligen.

Jag tror att mjukvara och användarvänlighet är det som gör den ena produkten bättre än den andra.
 
Mitt Heru 100 S EC är 30 månader nu och det har inte varit några problem.
Ska väl byta filter nu när det börjar bli varmt på vinden eller om jag väntar till efter pollensäsongen.
Aggregatet hade inga problem att hålla tilluften på en bra nivå när det var som kallast i vintras.
Någon eftervärmare har aldrig varit aktiverad.
Elförbrukningen är fortfarande ca 50 kWh/månad. Lite lägre den varma tiden av året.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Mitt Heru 100 S EC är 30 månader nu och det har inte varit några problem.
Ska väl byta filter nu när det börjar bli varmt på vinden eller om jag väntar till efter pollensäsongen.
Aggregatet hade inga problem att hålla tilluften på en bra nivå när det var som kallast i vintras.
Någon eftervärmare har aldrig varit aktiverad.
Elförbrukningen är fortfarande ca 50 kWh/månad. Lite lägre den varma tiden av året.
Jag byter filter på våren och hösten. Men du kanske har rätt att man kanske skulle vänta tills den värsta pollensäsongen är över och kasta ett filter fyllt av björkpollen.
 
A Antemoo skrev:
Jag byter filter på våren och hösten. Men du kanske har rätt att man kanske skulle vänta tills den värsta pollensäsongen är över och kasta ett filter fyllt av björkpollen.
Jag var inställd på att byta en gång per år då aggregatet går på 55-65%. Vi hade lite renovering mm förra året så jag bytte lite tidigare. 10 månader har de två första bytena legat på.
Ca 700kr för ett byte. En eller två byten per år har väl ingen betydelse egentligen.
Känns som lagom att byta på semestern varje år. Jag brukar göra rent luftvärmepumpen på semestern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.