har ett vardagsrum som görs i ordning, där det kommer att monteras in en murspis därutav så har jag ett behov att sprida värmen över resten av våningen, samt ev ett rum i källaren

Våningen består av 4 rum +hall samt dursch fördelat på 85 m2.
har en kallvinda samt även en källare som delvis värms upp (ca 18 grader) på vintern.

Huset byggt 1950 dvs självdrag ventilation idag, använder pellets som uppvärmning men tankar går mot att byta delvis till luft/vatten värmepump inom några år, (det pekar väl mot FTX)

Har sänkt taket med ny uppregling i vardagsrum och är nu i begrepp att börja montera innnertaket.

Står då ett läge då jag (för enkelhetens skull) måste bestämma vad man skall satsa på.
FTX el FX eller någon typ av värme flyttare, har även sett att man flyttat kall luft.

Enklare att göra förberedelser nu än efter rummet är klart., tanken är att kunna montera de genomföringar som man behöver för framtiden redan nu, och givetvis plugga dessa,

Lite villrådig och hoppas att någon kan komma med någon ide eller tanke som hjälper mig vidare.
 
Om du gör jobbet själv är ett FTX-system bäst för värmeförflyttning och boendemiljö. Du kommer kanske undan med 30 tkr i material och sparar samtligt lite kostnader för uppvärmningen.
 
FTX är med all sannolikhet det bästa alternativet, men finner att det är lite mycket arbete samt lite hög investeringskostnad just nu.

Har därför funderat på en medelväg, med möjlighet att använda de nya ventilerna för ett ev framtida FTX system.
Där jag använder en ev två mini FTX , samt installerar ett system för att förflytta värmen på övervåningen.
Är inne på ett system med en eller två motorer för att "flytta" luften.

Min övervåning som är på 85m2, ser ut så här :
Planritning av en övervåning med markerade positioner för ventilationskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att ventilationen skall se ut så här
A= fönster med ventilation i karmen(befintliga)
0= mini ftx
1= Värme förflyttarens inblås
2= Värme förflyttarens utblås
3= Paxfläkt idag, skal bytas ev K7


Låter detta som en vettig variant på ventilation/värme flyttare

Något som ni skulle göra annorlunda ?
 
Värmer du våningen med radiatorer? Isf är miniftx överkurs tycker jag. Värmeförflyttning är inte så enkelt som det låter, gissar att det blir för små mängder som flyttas tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.