J
Hej
Huset är 1,5 plan som ni ser på bilderna. Det är öppet till övervåningen och det ställer till att montera en fungerande FTX. Jag har ingen möjlighet att dra rör till vardagsrummet för tilluft. Det enda möjlighet jag har är att dra tilluft till de två sovrum som finns på nedre våningen samt allrum i övervåningen. Det brukar bli väldigt varm på övervåningen eftersom all värme tar sig upp väldigt lätt till övervåningen. Jag har tagit upp det med ett par experter och de rekommenderar att dra bara tilluft till allrum i övervåningen eftersom det finns redan frånluft i badrummet intill och klädkammaren i sovrummet på övervåningen. Jag känner mig inte bekvämt med det utan vill att man ska ha en frånluft i allrummet i övervåningen också för att det blir väldigt varm just i det rummet.
Vad tycker ni?
Frånluft finns som jag har ritat med röda cirklar i köket, tvättstugan, badrummet i nedre våningen och i klädkammare och badrum i övervåningen. Om ni tittar på över våningen, allrum, det finns en lucka där. Den öppnas till kallvinden. FTX apparaten ska monteras där. kallvinden ligger över det lilla sovrummet samt entre hallen och badrummet i nedre våningen. Det enda möjlighet jag har är att dra rör i kallvinden.

Kombinerad bild med en planskiss och två interiörbilder av ett 1,5-planshus, markerade platser för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att montera en frånluft på övervåningen för att minska värmen där funkar såklart inte.Det ska till luftflöden som är 10-falt större för att stävja termiken. Tilluft däremot ger samtidigt lufttillförsel till vardagsrummet . Det är bara att lösa dragproblemet genom val av lämpligt don o placering.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Som exerg skriver, luftflödena i ventilationen är inte i närheten av vad som behövs för att påverka temperaturen.

Kanske en stor / flera små klassiska takpropellrar kan trycka ner varmluften?
 
J
Okey, jag begriper.
Det enda jag har kunnat komma på var att montera en FTX för att dra flytta den varma luften från övervåningen till nedre våningen.
Men ni verkar inte tro att den funkar. Undrar om tilluften till allrummet i övervåningen räcker för att jämna ut temperaturen?
På vintrarna blir det så varm där uppe så att man måste öppna fönstren för att kunna sova där.
Vad är alternativet annars?
 
J
Oldboy Oldboy skrev:
Som exerg skriver, luftflödena i ventilationen är inte i närheten av vad som behövs för att påverka temperaturen.

Kanske en stor / flera små klassiska takpropellrar kan trycka ner varmluften?
Är det såna du menar ?

Vit takfläkt med tre blad monterad mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.