Hej, mitt första tråd här på forumet och jag hoppas någon kan hjälpa mig.
Vi hade en lokal firma (Frigovent) här 2015 som bytte ut vårt FTX-aggregat (från 80-talet) till en ny Flexit Spirit Uni-3. Aggregatet sattes på befintliga kanaler men man ledde ut till och frånluft på ena gaveln istället för ut genom befintlig ”skorsten” genom taket. Köksfläkten kopplades istället direkt på ”skorstenen”. Det nya aggregatet var mycket tystare och kändes mer driftsäkert. Men så en dag 2018 vaknade vi upp till ett mörklagt hus och upptäckte då att aggregatet löst ut jordfelsbrytaren. Vi fick hit Frigovent igen som konstaterade att ena fläkten (frånluftsfläkt) var orsak till jordfelet. Man bytte den och allt fungerade igen. Detta gick på garantin.
Men så nu i december så hände samma sak igen!
Även om garantitiden hade gått ut anlitade jag Frigovent igen som konstaterade att det var samma fläkt igen (den nya alltså) som hade ”bränts”. Vi hann som tur var få den utbytt innan jul och ledigheterna. Vi frågade Frigovent hur det kan komma sig att detta kan ske och 2 av killarna som var här hade aldrig varit med om ett sådant fel tidigare och då har de installerat väldigt många Uni-3. De menade på att vi troligen haft väldigt otur med dåliga reservdelar. Man frågade sig också om det kan att ha och göra med dåligt isolerade kanaler.
Tyvärr slutar det inte där…
Efter nyår var vi i vår stuga och fick meddelande från vårt larm att huset var strömlöst. Som tur var kunde vi be grannen gå in och slå av säkringen till fläkten och återställa jordfelsbrytaren. Tur att vi hade denna möjlighet för annars hade nog vattnet frusit och all mat i kyl/frys förstörts.
Men samma tur verkar vi inte ha med aggregatet….

Så nu till min fråga. Vad tror ni kan vara den verkliga orsaken till detta fel? När den gick sönder nu i december var det en kall och torr dag medan nu efter nyår så var det en något mildare och fuktig dag.
Frigovent kommer imorgon och felsöker men jag litar inte på att de kommer hitta någon orsak till felet utan de kommer säkert bara byta fläkt igen. Jag ska även testa att ringa Flexits kundtjänst imorgon. Men all teorier och förslag tar jag gärna emot.

edit: gäller frånluftsfläkten
 
Redigerat:
Enklast o sätta FTX på egen matning utan JFB.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Enklast o sätta FTX på egen matning utan JFB.
Tack för svar. Ja jag har funderat på det för att minska risken för strömlöst hus men ska väl inte behöva leva med att byta fläkt var och varannan vecka…?
 
K Krios skrev:
Tack för svar. Ja jag har funderat på det för att minska risken för strömlöst hus men ska väl inte behöva leva med att byta fläkt var och varannan vecka…?
Säkert inge fel på fläkt mer än att den läcker något, brukar annars vara elelement i ftx som för el. eftervärmare som läcker ström
 
H håbbe1961 skrev:
Säkert inge fel på fläkt mer än att den läcker något, brukar annars vara elelement i ftx som för el. eftervärmare som läcker ström
Så du tror att min jordfelsbrytare är för känslig för detta aggregat?
Nu var jag uppe själv och kontrollerade aggregatet. Det var mycket fuktigt men antagligen för att den har stått still i en vecka. Kopplade ur den nya fläkten och den startade. Men testade sedan att koppla in fläkten igen och fick ändå inget jordfel, däremot verkar inte den fläkten starta. Lät den vara så (med enbart värmeväxlare och tilluftsfläkt roterande) men upptäckte då på min strypanel CI600 att något inte är som det ska. Jag kan inte ändra temperatur och inte heller ändra driftsläge, känns som att den buggar?!
Ska testa att starta om hela alltet efter att lunchen är klar ☺️
 
Har du samma problem sommartid?
 
H håbbe1961 skrev:
Har du samma problem sommartid?
Tror första problemet hände på våren 2018 medan det nu hände i december och januari. i övrigt har jag inte haft några problem.

konstigt nu att inte frånluftsfläkten startar. Är det värt att testa och trycka på reset-knappen på aggregatet?
 

Bästa svaret

Nu har jag hittat felet! Var uppe igen för att undersöka (skam den som ger sig) och såg då att det under den korta stund den har körts idag hade samlats lite fukt bakom fläkten där kontakten sitter. Drog ur kontakten till fläkten och upptäckte att det även var lite fukt inne i kontakten. Inte konstigt då att det blir jordfel! Blåste med en hårfön för att torka upp kontakten men tyvärr verkar det som att fläkten ändå inte ville starta. Som tur var lämnade servicekillen den gamla fläkten kvar så jag kopplade in den istället och plötsligt fungerar allt som det ska. Som en extra säkerhet tätade jag kontakten med lite eltejp. Men konstigt ändå att det kommer in fukt där bakom? Byggfel av Flexit tänker jag? Aggregat ligger ner på vinden.

Hoppas ingen annan råkar ut för samma sak men om så sker hoppas jag denna lilla tråd hjälper.

Nu ska jag bara läxa upp Frigovent imorgon och fråga varför de inte felsöker ordentligt och varför de dömmer ut en fläkt som faktiskt fungerar…
 
  • Hand håller en elektrisk kontakt med fukt och anmärkningar på korrosion, vilket orsakat ett jordfel i ett hushållsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.