Är på gång att välja uppvärmning för ett 172kvm stort tvåplanshus i Jönköpingstrakten. Vi har 22 graders taklutning i direkt söderläge. Området har fjärrvärme indraget och vi får anslutningsavgiften till fjärrvärmen på köpet.

Är dock inte helt inne på att välja fjärrvärme - mest pga oviljan att binda sig till en leverantör. Vi har funderat på jordvärme, men eftersom det är en grus-/sandås så ska tydligen verkningsgraden på jordvärmen inte bli optimal.

Dessutom skulle vi gärna vilja ha solvärme i någon form och det känns som en djungel att välja... Vi kommer iaf att ha braskamin och använda som tillskott. En IVT490 ingår som standard och med hjälp av braskamin ska vi tydligen kunna kapa förbrukningen med ca 3000-4000kWh per år.

Vi är inne på något av följande alternativ:
- Fjärrvärme med FTX-ventilation
- Fjärrvärme med FVP (490:an)
- Solvärme i någon form i kombination med antingen fjärrvärme eller FVP

Eftersom vi får tomten billigare (eller rättare sagt lägre lagfart) om vi kopplar in fjärrvärme så lär vi nog koppla in det även om vi inte använder det i första skedet - mest för att ha sakerna på plats om man ngn gång i framtiden skulle vilja gå över. Desutom får vi rabatt på optofiberinkoppling :) om vi tar in fjärrvärmen innanför våra väggar. Som bonus kan sägas att vi i vårt område, till skillnad från många andra, får koppla ihop fjärrvärme med FVP.

Den mest lockande tanken är i kombination med "något". Solvärme och FVP verkar inte vara något som många testat. Kan dessutom vara så att det krävs lite för stora vattentankar för att hålla vattnet och vår klädvård är inte gigantisk.

Skulle behöva lite tips hur vi ska tänka och möjliga inkopplingsalternativ - är exempelvis FTX + Fjärrvärme bäst ändå, eller ska man satsa på en billig IVT490 och lägga de extra pengarna som en 495TWIN kostar (ca 40') på solvärme istället och hoppas att det räcker? Kostnadsmässigt så blir det lika för oss oavsett om vi väljer fjärrvärme+ftx eller fjärrvärme+fvp.

Grymt tacksam för lite tips och tankar...
 
En sak som jag genast tänkte var att här hos oss så måste man betala grundavgift för fjärrvärmen VARJE månad oberoende om man förbrukat nått eller inte. Dessutom får man inte säga upp avtalet om fjärrvärme om man vill :surprised:.

Fast ni kanske har det bättre nära jönköping? Kolla i vilket fall som helst upp detta innan räkningarna börjar komma.

Solvärme kräver acktank och en acktank går att värma med fjärrvärme när inte solen räcker till.

Jag tror mig ha läst om solvärme + FVP men vet inte hur bra det funkar.

Vad kostar fjärrvärmen hos er per kwh?
 
Vi har en årsavgift på ca 3000:-, men tydligen har vi bara tre månaders uppsägningstid. Antar att det värsta som kan hända då är att någon farbror kommer in och rycker växlaren för oss, men det skulle vi kunna leva med isf.

Priset ligger på i genomsnitt 73.1 öre/kWh. Det varierar lite beroende på månad. På sikt tror de också att priset kan sjunka aningens eftersom man har byggt ett nytt fjärrvärmeverk i kommunen som man får betalt av andra kommuner för att elda sopor i :), men det skulle förvåna mig om man sänker bara för att vara "snäll".

Det känns som om att en acktank + solvärme + fjärrvärme inte alls är en dum lösning. Då kan man ju också plocka in något annat alternativ istf fjärrvärmen på sikt, om nu priset på fjärrvärmen skulle rusa iväg ordentligt.

Det där med solvärme och FVP verkar också vara ett lite oprövat kort, för att inte säga fjärrvärme i kombination med FVP som fick killarna på Energicentrum här i Jkpg att sätta kaffet i halsen - de tyckte att det var en bra idé men hade inte heller hört om det tidigare. I andra områden som man byggt i kommunen så har man inte fått kombinera "något" med fjärrvärme öht - energileverantören vill väl sälja sin fjärrvärme och inte ngt annat.
 
Jag skulle välja FTX och fjärrvärme!
FTX ser till att hålla ner värmebehovet. Billigaste energin är den som inte köps!
Solfångare på ett tak med så låg taklutning.....?
Då behöver du nog ha stativ eller nått och det kanske inte är det snyggaste eller?
FTX ger också en jämn värmefördelning och frisk luft i alla rum alltid!
Även om det tar lite tid så får du ju då också bättre spridning på värmen från braskaminen - och du behåller den längre!
 
Med en lutning på 22 grader ska tydligen effektiviteten på solfångarna bli mellan 91 och 96% jmft med om man monterar dem i 45 grader, så den effektivitetsförlusten kanske vi kan ta.

FTX ska ju tydligen ge bättre återvinning ju kallare det är och tittar man på beräkningarna vi fått på FVP från IVT så är ju ändå återvinningen - av naturliga själ - extremt låg på sommaren, så det talar ju för just FTX.

Är däremot lite rädd att FTX bullrar... Är extremt allergisk mot oljud och tanken på att det blir ngt knas i installation (som en del tydligen råkat ut för) och att man hör buller i samtliga rum skrämmer lite... Bor i lägenhet idag där man har mekanisk frånluft (tror jag), och där hör man sus genom ventilerna och vi måste ha ventilationen på lägsta läge för att det inte ska väsnas för mycket.
 
Låter inte som ngt problem.
Du vet vad du vill ha - ställ krav på leverantören/installatören!
Ljud kommer av fläktarna, luftens transport i kanalerna och slutligen ev när det kommer ut/in genom donen.
Aggregatets ljud är väl kännt och dokumenterat. Detsamma gäller för donens egenskaper. Kvar är lufthastigheten i kanalerna och det är där en riktig projektering kan göra underverk. Se till att ngn med erfarenheter av ventilation (FTX) i bostäder gör jobbet. Tyvärr gäller detta oftast inte de som projekterar mycket frånluftsvärmepumpar - ljudkraven och tolleranserna är helt annorlunda och att få tyst tilluft kräver erfarenhet!
Summa sumarum finns tre "riskområden": Projektering, montering och injustering av anläggningen.
Kvalitetssäkrat bygge med kraven tydligt specificerade från början fixar resultatet.
Skulle fel uppstå är det då lätt att hitta felkällan och ställa vederbörande till svars.
 
Det är (antar jag) själva husleverantören som projekterar det hela, och som du säger så har de ju egentligen mest FVP-installationer i bagaget, men jag ska extrakolla med dem när de dyker upp på besök inför bygglovsdiskussion i slutet av veckan.

Tack för tipsen :cool:
 
ForestC skrev:
Med en lutning på 22 grader ska tydligen effektiviteten på solfångarna bli mellan 91 och 96% jmft med om man monterar dem i 45 grader, så den effektivitetsförlusten kanske vi kan ta.


Är däremot lite rädd att FTX bullrar...
22 graders lutningen är inte nått problem precis som du säger.

Jag blev uppringd av en FTX försäljare i går som hävdade bestämt att deras lösning är tyst med ljuddämpare överallt där det behövs. Vad det innebär i dB vet jag inte men försäljaren lät trovärdig :D ;) :) (Jo, han lät trovärdig men vilken försäljare gör inte det?)
 
Hej
Vet att tråden är gammal, men hur gick det sedan? Borde ha lite intressant statistik vid det här laget. Vi skall ha FTX och tvångsfjärrvärme, funderar också på solvärme då vi har 45 graders tak i söderläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.