Jag har fått tag i och ska äntligen byta filter i min ventilation/FTX hemma. Jag stänger av strömmen och öppnar. Men hur får man sen ut de gamla filtren? Jag känner på dem men de verkar sitta fast…när jag drar i det lilla vita bandet så lossnar det…och själva FTX aggregatet har någon sorts buntband framför sig och verkar inte heller att ta loss…. Öppen värmepump med synliga interna komponenter och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Jag har fått tag i och ska äntligen byta filter i min ventilation/FTX hemma. Jag stänger av strömmen och öppnar. Men hur får man sen ut de gamla filtren? Jag känner på dem men de verkar sitta fast…när jag drar i det lilla vita bandet så lossnar det…och själva FTX aggregatet har någon sorts buntband framför sig och verkar inte heller att ta loss….[bild]


Bild på underhållsinstruktioner för Recovent-enhet med diagram och steg för filter-, värmeväxlare-, fläkt-, kondensatavlopp och luftflödeskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser instruktionen ut
 
Ny luftfilter med veckad design och etikett på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och de nya filterna…som verkar ha rätt mått…
 
Det verkar ju ganska enkelt, i alla fall om man läser på andra instruktioner...Problemet verkar vara att mina filter "sitter fast". De borde bara gå att plocka ut och föra in de nya, men kanske har de klibbat fast rejält då de inte rengjorts med rätt intervall. Instuktionen säger att jag öppnar rätt lucka (finns bara en) och jag kommer åt filtren....Ska jag dra i dem för att tvinga ut dem trots att de "går sönder"....
l8rgz0ac7i6n257i4bf.png


Såhär byter du filter i ventilationsaggregatet

Det är väldig enkelt att byta filter - är bara ett par få steg som skal göras;

  1. Stäng av ventilationsaggregatet
  2. Öppna luckan
  3. Ta bort de använda filtren
  4. Dammsug omkringliggande löv och blad och ta bort resterande damm.
  5. Tänd ventilationsaggregatet - se information i service boken vid eventuell nollställning.
 
Hej.

Såg att du har en recovent. Vart köpte du dina filter?
 
P Pyka skrev:
Hej.

Såg att du har en recovent. Vart köpte du dina filter?
På eurofilter. Lite krånglig leverans med ok pris.
 
Någon som har bytt filter på sin Recovent?
 
har ingen sånt agg, men ser ut att bara vara att dra ut dom,,,, du har ju mått på dom så är dom nya samma size så är det bara slita även om dom går sönder....
 
M MagicFingers skrev:
har ingen sånt agg, men ser ut att bara vara att dra ut dom,,,, du har ju mått på dom så är dom nya samma size så är det bara slita även om dom går sönder....
Antagligen rätt, känns inte som så mycket mer än filtren kan gå sönder men i alla fall....de borde lossna lite lättare...
 
Filtren satt bara lite hårt, nya filter på plats… Värmesystem på vinden med nya filter, synliga rör och isolering längs trästegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
S sepani skrev:
Filtren satt bara lite hårt, nya filter på plats…[bild]
Det var ju bra.
Lite OT. Det är det fint isolerat, men varför armaflex? Är det många lager
 
Armaflex…? Insulsafe tror jag isoleringen heter. Eller är armaflex ngt annat? I så fall bör jag följa upp…
 
S sepani skrev:
Armaflex…? Insulsafe tror jag isoleringen heter. Eller är armaflex ngt annat? I så fall bör jag följa upp…
Jag tänkte på isoleringen på spirorören.
Cellgummi, FEF (Flexible elastomeric foam)

Det fungerar väl på en kallvind men känns inte direkt som något riktigt genomtänkt material.
 
A Antemoo skrev:
Jag tänkte på isoleringen på spirorören.
Cellgummi, FEF (Flexible elastomeric foam)

Det fungerar väl på en kallvind men känns inte direkt som något riktigt genomtänkt material.
ok jag vet att alternativet är isolering som spänns fast med nät, men då jag läste på om detta förstod jag det som att denna variant är den bättre? Och en kallvind är det ju.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.