Hej! Jag har ett litet bekymmer. Jag har en gammal rexovent FTX aggregat på vinden som väldigt ofta startar sin elpatron för den tycker de är för kallt.

Förra året hade jag samma bekymmer men det löste sig till större delen efter jag bytte filter och la isolerings matta som ett täckte runt aggregatet. Då den vintern gick patronen igång endast när de va väldigt kallt ute.

Men i år har jag även samma problem och det löste sig inte med nya filter. Har mätt frånluften i ett rör som ligger ganska nära aggregatet och där är luften ca 24 grader.

Mätt även tilluften i ett rum på nedre våningen , och där ligger luften på ca 18 grader.

Idag har det varit ca 5 minus ute men ändå har den velat ha igång patronen då å då.
Bifogar resultat från tibber på 24 timmar. Alla toppar är när patronen går igång.

Har någon någon aning vad orsaker till problemen är? Ger en kraftig elräkning varje månad pga den jäkeln
Mvh Henke
Elanvändningsapp visar aktuell förbrukning, förbrukning över tid, och dagens högsta/lägsta värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FTX är lurigt. Kan finnas både elektrisk förvärmare för att klara påfrostningen vid köldgrader och elektrisk eftervärmare för att garantera komfortvarm tilluft på vintern. Förvärmaren är nödvändig om den är på men eftervärmaren kan man stänga av om det är okej med svalare tilluft från takdonen. Men har man el-radiatorer i huset för värmen spelar det ingen roll om eftervärmaren är påslagen, blir ju samma förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.