Jag ska bygga hus och har tänkt ha FTX-aggregat, men när jag tittar på motsvarande med värmepump - t.ex. Termovent eller Enervent PRO Greenair HP - så ser jag inte på rak arm vad fördelen skulle vara med värmeväxlarbaserad FTX.

Speciellt ser värmepump ut att vara grejen om man vill kunna kyla luften på sommaren.

Vad missar jag?

Mitt hus kommer vara c:a 200 m2 + en källare på 70-80 m2, vet inte om källarens luft ska behandlas separat än...
 
Redigerat:
Ftx är överkurs om du inte har superisolering
 
Om du inte har värmeväxlare så är hela principen borta med FTX och energiåtervinningen.
Tänk på att kolla upp att aggregatet du köper har daggpunktsregling om du tänker köra kyla, har en gammal jobbarkompis som trodde det var färdigt i aggregatet han köpt och helt plötsligt börja det regna i taket!
 
@byggarätt: Ja, jag ska ha ett välisolerat hus. Med värmeåtervinning kan jag ventilera mer utan att tappa en massa energi, lämpligt för mig som allergiker och astmatiker.

@Hemmanisse: Vad jag menade var: vad är fördelen med en värmeväxlarbaserad ventilationslösning jämfört med en ventilationsanläggning som istället för just värmeväxlaren har en värmepumpslösning?

Enervent Pelican PRO greenair HP är en variant: http://www.enervent.fi/data/se/brochures/HP_2010_se.pdf

Värmepumpslösningen borde väl kunna suga ut mer energi än värmeväxlaren? Jag menar, värmeväxlaren ger väl kanske 80% av temperaturskillnaden tillbaka i ökning av temperaturen på luften in - en värmepump borde väl kunna ge bättre?

Jag menar, en luft-luft-värmepump har väl ofta ett COP på över 4, vilket utan att ha lagt nån tankekraft på detta får mig att tro att det skulle innebära att man kan suga ut mer energi ur frånluften, man kanske skickar ut luft som är kallare än uteluften och därigenom kan öka temperaturen ytterligare på tilluften?

EDIT:
Enervents PDF ovan har ett intressant exempel:
Uteluft: 0
Tilluft: +31
Frånluft: +20
Avluft: +3

Det borde väl bli en temperaturverkningsgrad som överstiger vad ett FTX kan ge?

Frågan är hur mycket ett sådant aggregat drar jämfört med ett FTX som ger samma temperatur och luftflöde.
 
Redigerat:
Fantastiska siffror,men..hur mycket el-energi är tillsatt??
det framgår inte
 
23 fläktar på 150w/st + kompressor på 1,1 kw...sen ska du kyla huset..är det med i kalkylen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.