Mitt första inlägg på detta forum då :))
kan inte bestämma mig hur jag ska göra ang mitt hus?
köpte ett hus byggt 2010 dock är inte allt klart än och lite svåra val kvar o göra ...
i dag har vi tillluftventiler i alla rum i väggarna och ingen frånluft någonstanns!!! Elpanna till vattenburen golvärme och nibe varmvattenberedare Så har 2 val anser jag...

1:a val installera ftx och köra med våran nuvarande uppvärmning och täppa till allaventiler i väggarna
Dock är frågan vad jag ska ha för värmesystem när min panna ger upp??

2:a val installera en nibe 370f frånluftvärmepump och få ny värmekälla och ventilation dock så har jag ingen brunn under beredaren så om detta ska installeras så måste jag bila upp en brunn i tvättstugan:( är fullt med på atten frånluftvärmepump ger lite av allt inte de bästa av allt....

huset är enplans 101kvm
vore bra o veta vad andra tänker:)))
 
Kommer inst en kamin nästa vecka glömde ja skriva med :))
 
Hur välisolerat är huset?
Vad säger energideklarationen?

Det är ju en fråga om hur mycket energi huset behöver.
Är det t ex ett lågenergihus så kan en FLVP förmodligen täcka hela behovet, och då är ett FTX-syst inte så intressant.
Vad gäller elpannan från 2010 så bör väl den hänga med 10-20 år minst. Däremot kan det vara av intresse att byta den mot något som är billigare i drift, men det beror också på hur mycket energi huset behöver.

Även om du inte har en brunn direkt under VVB så måste det väl finnas en golvbrunn i tvättstugan, (som går att använda)?
 
Huset är väl isolerat både i tak o väggar och väldigt tätt så stort problem med att inte ha frånluft....
Energideklaration har jag ingen och årets elförbrukning va ungefär 15000 kw ink hushållsel

De finns in brunn i andra sidan tvättstugan så både osmidigt och fult o dra rör dit tyvär hade varit sjukt smidigt o dra in en brunn innan hade ljöt plattan men lätt o va efterklok:)))
 
lätt o va efterklok
Ja visst är det! :D

!5 000 kWh => ca 10 000 kWh värmebehov.
Det är ju inte så mycket, men å andra sidan kanske inte så lite att en FLVP kan klara allt heller.
Då är det huvudsakligen tre, kanske fyra faktorer att bolla med: Elpanna, FTX, FLVP och ev LVVP. Du har att hitta en lämplig kombo, beroende på hur du värderar investering vs återbetalningstid, praktiska detaljer som t ex om du måste bila fram en ny golvbrunn, eget arbete vs behov & kostnad av hantverkare etc.

En fråga bara: om huset är byggt 2010 fanns det inte krav (och lösning) på ventilation?
 
Vet ej vad reglerna sa 2010 är fullt igång med säljaren :))))

Jag tänkte typ lägga 60 tusen och då tänker jag så här....
Ftx inst och klart 60tusen
El
Nibe 370f och bila upp för brunn och dra vent rör ca 60 tusen med så vad är mest värt att installera är ju frågan:)))

Vore kul om någon kunde svara på vad de va för regler 2010 då ventil i vägg är ju inte direkt 2000 talet :)))
 
FLVP sparar mer energi än FTX.
FTX ger däremot trevligare värmekomfort iom uppvärmd tilluft. Med FLVP (Nibe 370f) får du mekanisk frånluft och tilluft genom dina väggventiler. (Huset tycks alltså vara byggt för mekanisk frånluft, med el utan FLVP).

Om du idag inte har någon ventilation så kommer du inte att spara något på uppvärmningskostnaderna med FTX, (jämfört med idag). Med FLVP kommer du att spara lite, men alls inte enl de siffror som Nibe presenterar. Detta eftersom besparingssiffrorna alltid utgår från att du ventilerar enl norm (till kråkorna).

Om vi antar att dina kostnadsestimeringar är korrekta, liksom att din nuvarande energiförbrukning baseras på att du inte har någon ventilation alls så ger det:
Ex 1) FLVP för 60 kkr, och en estimerad besparing om 2000kWh/år, och ett elpris om 1.25kr/kWh =>
Besparing: 2000 x 1.25 = 2500kr/år
60 000 / 2 500 = 24 år innan investeringen är återbetald, (och då har jag inte räknat med ev räntekostnader el alternativa placeringar).
Det kan väl anses att 24 års livslängd på FLVP är att leva på hoppet.

FTX-anläggning med verkningsgrad 85% kommer aldrig att gå att räkna hem, (enl ovanst antagna data). Däremot så kan ju värmekomfort och trivsel i hemmet vara värt det.

Nu har jag ju iofs i denna enkla modell också antagit att elpriset inte ändras i framtiden, vilket väl också kan hänföras till att leva på hoppet.

Ca 10 år tycker jag är en rimlig pay off tid för en sådan här investering, om man gör den för att spara pengar.

I ditt fall så tycker jag att du definitivt bör återvinna värmen från ventilationen. Om det finns pengar till investeringen så hade jag siktat på ett FTX-system för ventilation och värmekomfort, och en LVVP för uppvärmning och VV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.