Behöver lite råd!
Vi bygger nytt och funderar på om F vent. räcker eller om man ska satsa på ett FTX system från början?
Kritikerna mot FTX system säger att det inte lönar sig + att agg. bullrar. Vad ska man tro?
 
Jag har precis samma dilemma. Jag ringde Villavent (numera Systemair) och bad dom ordna så att jag kunde komma ut och se ett system i drift. Dom ska fixa detta inom ett par veckor hos en kund som precis fått ett nytt system installerat.
Lönar sig tror jag nog att det gör inom några år, beror förstås på hur krånglig installationen är i ditt hus.
 
Hur ser fjv taxan ut? Fast pris + rörlig eller rörlig rakt av, även andra taxor finns

Vad blir merkostnaden per år? Annuitet 0,06 (25år, 3,5%) + 2% av merkostnaden = årlig kostnad

Räkna på hur många kWh som återvinns? Lägg till 5% för att medeltempen i rummen sjunker (kan hållas 1 grad lägre)

Vad blir svaret?
 
Om man har en icke återvunnen F-vent och ventilerar enligt gällande norm så kostar det 4000-5000 KWh om året att värma denna luft. Givetvis beroende på var man bor.

Men det är inte besparingen som är grejen med FTX utan komforten.

Satsa på ett modernt FTX.
 
piloten skrev:
Om man har en icke återvunnen F-vent och ventilerar enligt gällande norm så kostar det 4000-5000 KWh om året att värma denna luft. Givetvis beroende på var man bor.

Men det är inte besparingen som är grejen med FTX utan komforten.

Satsa på ett modernt FTX.
Vad kostar ett bra FTX agg., 20-30 tkr?
Jag är tveksam om det betalar sig jämfört med enkel F-vent. Vi har en fjärrvärmetaxa på fast 5200kr/år och 33öre/kWh. Skulle vi släppa ut 5000 kWh med F-vent gör det alltså 1650 kr/år extra. Betalar den sig på 20 år?
Det är ju dessutom dyrare att installera FTX + att den drar en del el (förvärmning?)
Även om det inte är ekonomisk försvarbart med FTX så kanske det är motiverat enbart för det komfortmässiga.
Hur ska man lösa en tilluft med F-vent. och golvvärme utan att det känns dragigt?
 
Det är som sagt inte besparingen primärt utan luftkomforten plus att du slipper drag vid tilluftsintagen.

Moderna aggregat behöver ingen eftervärmning. Om du behöver det, jag vet inte var du bor, så löser du det med vattenbatteri från fjärrvärmen.
 
piloten skrev:
Det är som sagt inte besparingen primärt utan luftkomforten plus att du slipper drag vid tilluftsintagen.

Moderna aggregat behöver ingen eftervärmning. Om du behöver det, jag vet inte var du bor, så löser du det med vattenbatteri från fjärrvärmen.
Har du något agg. att rekommendera?
Jag har bara tittat på de som Systemair har.
 
De du skall titta på är VM aggregaten (systemair) och Temovex.
 
ulan skrev:
Jag har precis samma dilemma. Jag ringde Villavent (numera Systemair) och bad dom ordna så att jag kunde komma ut och se ett system i drift. Dom ska fixa detta inom ett par veckor hos en kund som precis fått ett nytt system installerat.
Lönar sig tror jag nog att det gör inom några år, beror förstås på hur krånglig installationen är i ditt hus.
Skriv gärna en blänkare om dina intryck.
Jag tycker det verkar intressant, men undrar samtidigt över prislappen.
Vad kostar ett FTX system till ett nytt hus?
 
MG68 skrev:
Skriv gärna en blänkare om dina intryck.
Jag tycker det verkar intressant, men undrar samtidigt över prislappen.
Vad kostar ett FTX system till ett nytt hus?
Jag fick ett pris igår från Systemair. Aggregatet är en VR700EV (roterande vv). Huset är ett kombinerat 2-plans/1-plans med boa ca. 195kvm. Enbart materialpris, 59 093:- :surprised:
 
ulan skrev:
Jag fick ett pris igår från Systemair. Aggregatet är en VR700EV (roterande vv). Huset är ett kombinerat 2-plans/1-plans med boa ca. 195kvm. Enbart materialpris, 59 093:-  :surprised:
Det låter väldigt dyrt.

Viktigt är, att när man jämför vid nyproduktion, måste dra av kostnaden för frånluftsdelen som man åker på i vilket fall som helst.
 
piloten skrev:
Det låter väldigt dyrt.

Viktigt är, att när man jämför vid nyproduktion, måste dra av kostnaden för frånluftsdelen som man åker på i vilket fall som helst.
Ja, du har rätt. Jag vet inte hur mkt det blir i avdrag för frånluften men det är väl några tusenlappar iofs.
 
ulan skrev:
Jag fick ett pris igår från Systemair. Aggregatet är en VR700EV (roterande vv). Huset är ett kombinerat 2-plans/1-plans med boa ca. 195kvm. Enbart materialpris, 59 093:-  :surprised:
Ja, då är det kanske inte så mycket att fundera på!
Låt säga att ett FTX är 60000 dyrare än ett F, då tar det 60000/(0.33*5000) = 36 år för att det ska betala sig.... :-[
 
Löjligt dyrt, förmodligen vill de av någon anledning inte sälja till dig... kolla in www.heru.nu , HERU 75 kostar ca 15000kr sen tillkommer kanalerna som man till viss del måste ha i vilket fall som helst.

Det borde inte få vara ett alternativ att inte välja frånluftsåtervinning i ett nybygge, hur länge varar det förmånliga fjärrvärmepriset på vissa ställen?

NWEN
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.