Har FTX system med insug i riktning mot grannens hus och de eldar med ved varje dag under kalla delen av året alltså från nu. Det ryker som en ångbåt ur deras skorsten och röklukten sugs rakt in i vår villa och är stundvis väldigt stark. Orkar inte ta en debatt med grannen då jag vet det är hans huvuduppvärmning så jag undrar om jag själv kan göra något med min ventilation för att minska denna lukt? Det är väl inte helt nyttigt heller (cancerframkallande etc).
 
C
Du kan ju köpa en rökgasfläkt till grannen, lära honom att elda ordentligt, alternativt flytta luftintaget till andra sidan huset. Det är nog alternativen som jag ser det.
 
Det ska väl inte ryka som från en ångbåt, grannen kanske eldar på fel sätt, eller fel saker...
 
Göran.W
Ring miljö och hälsa och gör en anmälan.
I vissa kommuner tex Malmö får man inte ha kaminer som primär uppvärmnings källa som jag antar det rör sig om.
Du ska inte acceptera att grannen inte kan elda och det är dessutom olagligt att elda på sånt sätt att det skapar betydande olägenhet för grannarna.
 
Ja det är primär uppvärmning de har. De har gjort om sitt garage till vedlagring samt kaminen står där så det är ganska tydligt inte tilläggsvärme.. Känns jobbigt dock eftersom de är snälla och jag inte vill skapa en tvist. Sommartiden har de kul med att stå och kapa all ved på gräsmattan = oljud efter jobbet i några veckor... Att folk inte kan tänka längre än till sig själva ibland.

Samtidigt vill man ju inte gå i ett rökmoln hela kvällarna under vinterhalvåret :(

Kan man anmäla och få vara anonym? Vad händer vid en anmälan?
 
C
Står den i garaget så är det nog inte en kamin utan en vedpanna?
 
cheetah1 skrev:
Står den i garaget så är det nog inte en kamin utan en vedpanna?
Ja så är det nog då. Gäller något annat då?
 
Göran.W
I garaget är det typ jätte olagligt att ha en panna om man inte har en skilje vägg sk slus mellan resten av garaget och där pannan står som är brand klassad med lägst Ei 30
Är pannan ens godkänd att ha där den står nu???
Ring sotaren alt räddningsverket annonymt och hör dig för och är pannan inte godkänd så får han eldnings förbud tämligen omg.
Ska man annmäla till miljö och hälsa går det att göra annonymt men det är bäst att inte vara det.
Är det så som du beskriver kommer miljö och hälsa troligen förbjuda han att elda mer än x antal timmar om dagen och är det i en storstad kan dom tom gå så långt att han bara får "trivsel" elda.
Att han är snäll vill jag inte hålla med om när han förpestar för sin omgivning.
Jag hade personligen tagit upp problemet med grannen och hade det inte hjälpt hade jag gått vidare så långt som det behövs.
Tyvärr är ved eldning en bortglömd konst som ger sig tillkänna nu med stigande el priser.
 
Eldar grannen med rätt grejer, kan du ej göra nåt åt hans eldande. Prata med grannen. Be honom kpmma hem när det rycker som mest. Han har kanske en lösning på problemmet?
Varför börja med myndigheter? I värsta fallet får du flytta på insuget. Eller han göra skorstenen högre.

Prata!
 
Göran.W skrev:
I garaget är det typ jätte olagligt att ha en panna om man inte har en skilje vägg sk slus mellan resten av garaget och där pannan står som är brand klassad med lägst Ei 30
Är pannan ens godkänd att ha där den står nu???
Ring sotaren alt räddningsverket annonymt och hör dig för och är pannan inte godkänd så får han eldnings förbud tämligen omg.
Ska man annmäla till miljö och hälsa går det att göra annonymt men det är bäst att inte vara det.
Är det så som du beskriver kommer miljö och hälsa troligen förbjuda han att elda mer än x antal timmar om dagen och är det i en storstad kan dom tom gå så långt att han bara får "trivsel" elda.
Att han är snäll vill jag inte hålla med om när han förpestar för sin omgivning.
Jag hade personligen tagit upp problemet med grannen och hade det inte hjälpt hade jag gått vidare så långt som det behövs.
Tyvärr är ved eldning en bortglömd konst som ger sig tillkänna nu med stigande el priser.
Vet tyvärr inte hur han konstruerat det mer än att han sagt han har panna i det som varit garaget och skorstenen går upp ur garaget. Huset är trähus från 40-50 talet. Garaget är inte fristående utan sitter ihop med huset och vad jag vet går de ju via dörr dit på insidan men det kanske inte spelar roll. Killen jobbar som elektriker med och kopplar sin bil på elskåpet efter vägen.... förmåner....

Staden jag bor i har ca 35000 invånanare och hans/vårt hus ligger i villakvarter.
 
Göran.W
http://www.naturvardsverket.se/sv/V...-och-andra-biobranslen-i-villor-eller-radhus/
Citat
Vad kan kommunen göra?
Kommunen är den närmast ansvariga för luftkvalitén i kommunen. Kommunen kan ange regler för vedeldning i lokala föreskrifter. Kommunen kan också påverka förekomsten av vedeldning genom vad man tillåter i bygglov och genom förelägganden av enskilda fastighetsägare enligt 40§ i förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.

Slut citat

Man kan elda med "rätt" grejor men på helt fel sätt och få en enormt negativ miljö påverkan
 
Tyvärr går det inte att göra en anonym anmälan. Inte heller går det att göra ett anonymt tips till kommunen, även om kommunen säger det. Du kan vara lite anonym, men om eldaren frågar kommunen vem som sagt något, så måste de svara.

Prata med grannen och förklara hur det ligger till. Tips: Säg inte att de skall sluta elda. Utan förklara hur det är för er i ert hus. Påtala inget om vad de gör (eldar).

Kommer det från grannen... eller kan det komma lite längre ifrån. Rök tar sig långt. Braskamin rök kan ge störningar på över 500 meter bort.

Röken är verkligen inte nyttig, utan farlig. Framförallt om det är så mycket så att du känner rök lukten. Många människor känner inte röklukt (med undantag för mycket kraftig rök). Det kanske är så att dina grannar inte känner röklukt. Då är det nog också så att de inte har någon aning om att rök är besvärande. Ha detta i bakhuvudet när du pratar med dom. Vi alla har olika kunskaper om olika saker.

Det går att filtrera ingående luft i ditt hus. All lukt försvinner inte, men mycket av partiklarna går nog att filtrera bort. Finns ett filter som jag tror heter ELFI. Elektrostatiskt, som inte jag gillar. Hederliga partikell och kolfilter går också. Notera dock att det krävs riktiga kolfilter, ingen tunn liten matta.

http://friskluftnu.se
 
kamilenski skrev:
Eldar grannen med rätt grejer, kan du ej göra nåt åt hans eldande.
Det går det visst, det finns lagar i detta land. Även om pannan är av godkänd modell och allt verkar rätt, så kan det bli eldningsförbud. Finns fall som gått ända till Miljööverdomstolen.

Men det kan bli en lång och svidande resa.
 
Har kollat med min kommun och jag kan visst vara anonym hela vägen även om de inte rekommenderar det. De skickar då ut papper till personen om att det förekommit klagomål och skickar med tips till denna. Om det fortfarande inte blir bättre så kommer de göra ett kontrollbesök hos personen och i värsta fall uppföljningar.
 
Bricco skrev:
Har kollat med min kommun och jag kan visst vara anonym hela vägen även om de inte rekommenderar det. De skickar då ut papper till personen om att det förekommit klagomål och skickar med tips till denna. Om det fortfarande inte blir bättre så kommer de göra ett kontrollbesök hos personen och i värsta fall uppföljningar.
Läs ditt första inlägg och bestäm sen. Vill du göra nåt åt grannen eller med ditt insug?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.