Hej!

Vi ska byta ut vårt gamla RDAA FTX-aggregat och har fått offerter på både Domekt R 400 H C6M och Östberg Hru 160 S EC y1 och vet inte riktigt vad vi skall välja.

Enl. säljare så är aggregaten likvärdiga och samma pris gäller vad vi än väljer men jag skulle gärna höra om någon har har erfarenhet eller något inspel som kan hjälpa mig att välja?

Huset är ca. 220kvm i två plan.


Tusen tack!
Anton
 
W antonw86 skrev:
Hej!

Vi ska byta ut vårt gamla RDAA FTX-aggregat och har fått offerter på både Domekt R 400 H C6M och Östberg Hru 160 S EC y1 och vet inte riktigt vad vi skall välja.

Enl. säljare så är aggregaten likvärdiga och samma pris gäller vad vi än väljer men jag skulle gärna höra om någon har har erfarenhet eller något inspel som kan hjälpa mig att välja?

Huset är ca. 220kvm i två plan.


Tusen tack!
Anton
Hur bråttom har du?
Se på leveranstiden.

Jag tror de flesta aggregat knuffar luft på likvärdigt sätt med både mindre för- och nackdelar.
Service, reservdelar?
Vilket aggregat har snyggaste displayen?
Kan man styra via telefonen?

Det är väl få människor som i praktiken har provat sig fram med olika aggregat i sina hus.
Bägge är tillräckligt bra på jobbet dessa ska utföra.

Får man med en vettig manöverpanel med Komfovent?
Annars kör du på Östberg tycker jag. Patriotiskt beslut
 
Hej! Intressant att se vad ni väljer. Är själv ute efter FTX aggregat då jag sätter in detta under renoveringens framfart :)

Jag tror som tidigare svar, att det i slutändan faller på utseende av display samt användarvänlighet & appstyrning såklart.

Jag jämförde lite snabbt och kom fram till följande.

Domekt är nästan 10db tystare än Hero.
Display? Lutar mot Hero...
Både domekt & Hero har appstyrning.
Domekt klarar större kvm än Hero ?!
Domekt väger mindre än Hero, 49kg mot 77.
Gissar då på att domekt är något mer kompakt till storleken, om det är till fördel eller inte vet jag inget om.

Borde man inte kunna få "prova" och titta på hur displayen är någonstans tänker jag? Skulle underlätta lite i valet :)

**Gör ett litet tillägg här då jag hittade en på forumet som rekommenderar Swegon's aggregat. Kan va värt att kika på?
Swegon R5. Dock verkar man få öppna plånboken om man vill ha appstyrning etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoofOverHead och 1 till
  • Laddar…
T-Nybakk T-Nybakk skrev:
Hej! Intressant att se vad ni väljer. Är själv ute efter FTX aggregat då jag sätter in detta under renoveringens framfart :)

Jag tror som tidigare svar, att det i slutändan faller på utseende av display samt användarvänlighet & appstyrning såklart.

Jag jämförde lite snabbt och kom fram till följande.

Domekt är nästan 10db tystare än Hero.
Display? Lutar mot Hero...
Både domekt & Hero har appstyrning.
Domekt klarar större kvm än Hero ?!
Domekt väger mindre än Hero, 49kg mot 77.
Gissar då på att domekt är något mer kompakt till storleken, om det är till fördel eller inte vet jag inget om.

Borde man inte kunna få "prova" och titta på hur displayen är någonstans tänker jag? Skulle underlätta lite i valet :)

**Gör ett litet tillägg här då jag hittade en på forumet som rekommenderar Swegon's aggregat. Kan va värt att kika på?
Swegon R5. Dock verkar man få öppna plånboken om man vill ha appstyrning etc.

Hur man har mätt ljudnivåerna är dock någonting som inte framgår.
Ljudnivå skulle jag endast lita på vid en oberoende test.

Egentligen så skulle jag nog ha lust att se hur de flesta tillverkare kommer upp med sina siffror.
Östberg 162l/s vid 200Pa
Komfovent verkar ha 128l/s eller 460m3/h vid ???Pa

Det betyder att Domekt ligger mellan Östberg 100 & Östberg 160 i min värld.

Swegon är ju absolut ett bra val och så även Enervent (vad jag har hört).
Grejen är just det att man ska köpa en massa billig elektronik till dyra priser om man vill ha en display att styra fanskapet med. Displayen ska ju dessutom vara synlig i huset och då får den inte vara allt för ful.
 
Jag vet inte om det är en korrekt jämförelse men om jag kollar på "Referensluftflöde, m³/s" vid 50pa i tryckfall så har Heru 160 0.126 medan Rego 400 har 0.089, är detta ett bevis på att Heru är ett kraftfullare aggregat eller är det inte så enkelt?

Jag tänker i så fall att jag teoretiskt sett att Herun inte behöver köra på lika hög % av sin kapacitet för att klara av samma luftutbyte som Regon?

/Anton
 
Har ett heru 95. Köpte det för att jag läst att de bara går och går. 1 års garanti kvar och sen vet jag inte vad jag gör... Båda fläktarna bytta och jag tycker inte de nya låter speciellt bra... Nu har jag även en fläktmotorn på väg för den gav upp... När jag läser om heru här på forumet så inser jag att jag är körd vad gäller ekonomin, många har samma erfarenhet som jag... Kommer aldrig få igen vad jag gav för den i form sparade slantar. Köp vilken billig kines som helst istället.... Det är kinesiska komponenter Östberg gått över till ändå.
 
Har ett RDAA 1-3-1 från -83. Fick ett bra svar efter att ha ringt och pratat med två återförsäljare. Den första tipsade om Heru 100S även den andra sa det tills jag nämnde att köksfläkten i dagsläget får upp i aggregatet. Då sa de typ "Jahaaaa men då skulle jag inte rekommendera Heru..) utan Domekt R 400 HE. Verkade också som att det hade bättre uppkoppling till wifi som standard men det ska jag lämna osagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.