Hej. Jag har stängt av FTXen för att byta en motor till rotorn. Den har vart avstängd i 5 dagar. Det har vart ca +2 till +8 grader utomhus under den tiden.
Vi har ett heru 100 aggregat.

Nu har det läckt in vatten i huset via ventilationsventilen i sovrummet och lite i andra sovrummet.
I kväll kommer jag montera in motorn igen. Vågar jag slå på aggregatet utan att tömma vatten ur rören?
Nått annat jag bör tänka på?

Ps. Det var ingen varning om detta problem i instruktionsboken😕
 
S
Emil Grip skrev:
Hej. Jag har stängt av FTXen för att byta en motor till rotorn. Den har vart avstängd i 5 dagar. Det har vart ca +2 till +8 grader utomhus under den tiden.
Vi har ett heru 100 aggregat.

Nu har det läckt in vatten i huset via ventilationsventilen i sovrummet och lite i andra sovrummet.
I kväll kommer jag montera in motorn igen. Vågar jag slå på aggregatet utan att tömma vatten ur rören?
Nått annat jag bör tänka på?

Ps. Det var ingen varning om detta problem i instruktionsboken😕
Jag hade dragit igång systemet med lägsta fläkthastighet och högsta värmeåtervinning, kanske tagit ur filtren de första timmarna för att inte de ska bli alltför fuktiga?
 
Ok. Bra idé. Men det är bättre att filtrena blir blöta än att vattnet kommer in i huset? Filtrena borde vara kvar?
 
Vattnet är kondens av rumsluft som stigit upp i rören och kylts av och kondensatet ligger nog snarare i rörens lågpunkter än i aggregatet. I usa hade det säkert stått varningar i manualen men det är ju inget specifikt för vvx utan samma sak händer i ett stillastående frånluftssystem, fast då enbart från ventilerna i våtutrymmena såklart.
 
exerg skrev:
Vattnet är kondens av rumsluft som stigit upp i rören och kylts av och kondensatet ligger nog snarare i rörens lågpunkter än i aggregatet. I usa hade det säkert stått varningar i manualen men det är ju inget specifikt för vvx utan samma sak händer i ett stillastående frånluftssystem, fast då enbart från ventilerna i våtutrymmena såklart.

Det stämmer. Det är torrt i plåtburken med filter å fläktar. Lite vått i utrymmet närmast rören till rummen i huset. Kan ej montera motorn idag. Får vänta en dag till..
 
Vanligt fenoment.
Fick problem en vinter när allt stannade.
Gick snabbt så blev det kondens och frost i rören.
När man drog igång droppade det lite från några don och vid ett blev det gulbrun ring runt själva hålet i taket som synd om man plockar ner donet.
 
Inomhusluften är fuktigare än man tror så den behöver inte kylas så många grader för att kondensera. De som har 2-våningshus får lätt kondens på fönstren på övervåningen trots att ventilationen fungerar och temperaturen i rummet är 18 grader. Tänk då om ventilationen stängs av och rören blir 10 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.