Har flyttat in i ett hus med FTX, som jag har upptäckt har avluft via två huvar på taket. Det går alltså ett rör som delar sig till två huvar med nån meters mellanrum. Intaget är på norra fasaden. Finns det nån anledning att ha två huvar för avluften? Bättre flöde, mindre oljud?
 
Det låter märkligt men utan att veta bakgrunden går det bara att spekulera. Finns enligt mig fler nackdelar med dubbla genomföringar genom tak än vad jag ens teoretiskt kan komma på någon fördel?

Ser det ut att ha varit så från början? Någon uppenbar dimensionsaspekt med avluft från aggregat på tex 200 eller 160 och uppenbart mindre dimension i huven? Den minst konstiga anledning jag kan tänka mig är att rätt huvar inte fanns tillgängliga (i bilen en fredag…..)

Har flertalet gånger sett folk som tagit ”genvägar” med luft in via en huv initialt då håltagning genom fasad osv ansetts svårare men sedan ändrat sig. Har aldrig dock varit med om att man då sparat en huv då och kopplat på den för avluftning
 
Så här ser rören ut som går från FTX aggregatet.Det översta är luften in och den nedersta är luften ut.

På andra bilden visar förgreningen ut till de två takhuvarna.

Ventilationsrör går genom en träbjälklig vind, isoleringsmaterial synligt, byggkonstruktion, ingen synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Metalliska ventilationssystemrör i ett oisolerat takutrymme, med synligt isoleringsmaterial och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Attitudeswe
T teo77 skrev:
Så här ser rören ut som går från FTX aggregatet.Det översta är luften in och den nedersta är luften ut.

På andra bilden visar förgreningen ut till de två takhuvarna.

[bild]
Kanske fick han 2st 160mm huvar i initial ritning och snålade på att skrota dom och köpa en 200mm när man valde en 200mm FTX?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kanske fick han 2st 160mm huvar i initial ritning och snålade på att skrota dom och köpa en 200mm när man valde en 200mm FTX?
Ja, något sådant har nog hänt. Märker inga problem, FTXen fungerar bra och är väldigt tyst, så ingen ide att ändra nått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.