Hej,

Kommer installera ett FTX-aggregat i vindsgången som är byggt av råspont. I produktbladet står det att en isoleringsskiva på minst 50 mm ska användas som vibrationsdämpande underlag.

Jag tänker mig en markskiva på 70 mm, typ som denna: https://www.bauhaus.se/isolering-rockwool-markskiva-70x600x1200mm-2-16m#go-to-description

Räcker det eller ska jag göra annorlunda? Kanske kombinera marksiva, gummimatta och träskiva mittemellan eller nåt sånt om det blir bättre - eller är det överambitiöst eller rent av dåligt?
 
Hitta nått som går att köpa stycketal av o ej hela paket ex cellplast ca 40mm plus nån tunnare cellgummimatta 10mm närmast agg
 
H Håbbe01 skrev:
Hitta nått som går att köpa stycketal av o ej hela paket ex cellplast ca 40mm plus nån tunnare cellgummimatta 10mm närmast agg
Tack för tips. Östberg avrådde från frigolit men det är kanske inte samma sak som cellplast?
 
M Mjolnir skrev:
Tack för tips. Östberg avrådde från frigolit men det är kanske inte samma sak som cellplast?
Kör på med rockwool. Blir det över några skivor så kan du bygga ett litet isolerat hus runt aggregatet.
 
Tackar! Blir nog en markskiva med cellgummi ovanpå den.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Tackar! Blir nog en markskiva med cellgummi ovanpå den.
Jag hade kört med cellgummi under skivan.
 
A Antemoo skrev:
Jag hade kört med cellgummi under skivan.
Kan köra både över och under marskivan det kan väl inte skada.
 
Jag köpte samma markskiva som du länkade i ditt första inlägg och la under mitt Östberg. Har funkat utmärkt i ett år.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.