Hej,

Har ett Systemair FTX aggregat som ökar fläkthastigheten (mellan medium och max) markant när det är börjar närma sig -20 grader kallt ute vilket är irriterande när man inte vill att den ska spruta ut en massa varmluft. Är det fel på aggregatet eller är detta genom design?
 
Styr den fläkthastighet på trycket i kanalen?
 
Roterande eller motströms växlare?
 
Tror inte den styr hastigheten med trycket. Man ställer in luftmängen man vill ha och sedan ställer den lufthastigheten efter det men det kanske är samma sak?. Hur som helst drar den igenom mycket mer luft nu, det hörs och känns vid ventilerna. Aggregatet är roterande.
 
Ja, om hastigheten på fläkten ändras (kan du ser varvtalet i kontrollpanelen?) så är det styrt på något vis.

Har man mätning på trycket i kanalen så kan man göra så att fläkten varvar upp vartefter filtren sätts igen och på så vis håller man konstant flöde till och från bostaden.
Så tror åtminstone jag att det är med ditt aggregat, att det fungerar så.

Vilken modell av systemair har du?
 
Nä, man kan tyvärr inte se något varvtal i kontrollpanelen. Man kan se den inställda fläkthastigheten (låg, medium, hög) men den verkar inte spegla varvtalet just nu. Annars när det inte är -20 så brukar det fungera. Aggregatet är ett Villavent VR 700 DCV. Filtren är bytta för två månader sedan.
 
Såhär står det på systemairs hemsida:

Konstantflödesreglering säkerställer luftflödesbalans mellan till- och frånluft
Men ditt aggregat sitter väl varmt, om du får högt difftryck över filtren pga isbildning i filtret så gör fläkten som den är byggd för att göra... men det behöver ju inte vara det som är felet.
Jag har inte nåt mer att komma med i nuläget, men ditt aggregat anpassar sig efter trycket du har i kanalerna för att hålla konstant flöde till/från bostaden.
 
Tack JOW, som du skriver sitter aggregatet varmt. Frågan är om det hjälpter med att slå på elvärmen i aggregatet. Känns ju onödigt att ha den igång när man har bergvärma.
 
Jag har ett annat slags aggregat, en motströms Fresh Renovent.

Där finns en inbyggd automatisk avfrostningsfunktion, som ökar frånluften när det finns risk att kondensen fryser i värmeväxlaren, utan att tilluftflödet ändras. Det brukar vara några minuter.
Ökad frånluft = mer värme till värmeväxlaren skall alltså tina rimfrosten.

Kanske du har en liknande funktion?
 
I Heru finns en funktion som gör att aggregatet går ner på min när den inte klarar att värma upp tilluften över ett inställt värde. Funktionen beter sig lite olika beroende på hur man styr aggregatet, men i mitt fall med bara en givare på tilluften drar den ner luftflödena till min när temperaturen på tilluften är under +12C. Efter en stund går den upp på max igen o s v.
Finns det någon liknande funktion på Systemair?
 
I manualen står det om en avfrostnings alternativt avfuktningsfunktion. Kommer inte ihåg vilket. Blev osäker nu när det hade med luftfuktigheten att göra. Beträffande den ökade fläkthastigheten skulle det kunna vara en liknande funktion som KnockOnWood talar om. Dock ökar inte hastigheten endast i några minuter utan hastigheten sänks först när det blir varmare ute igen. Dessutom är jag väldigt säker på att den även ökar tilluften och det måste väl ändå vara hål i huvudet om det är konstruerat på ett sådant vis?
 
Vad jag har läst och hört så bör man hålla minst 15 grader på tilluften för att slippa kondens i kanalerna.
 
Jag har inga problem med min VR700 DCV som står i källaren.
Skillnaden mellan våra är väll att jag har ett vattenbatteri som ger ut 20 grader.
Har du stängt av ditt elbatteri?
 
Nilsson2 skrev:
I manualen står det om en avfrostnings alternativt avfuktningsfunktion. Kommer inte ihåg vilket. Blev osäker nu när det hade med luftfuktigheten att göra. Beträffande den ökade fläkthastigheten skulle det kunna vara en liknande funktion som KnockOnWood talar om. Dock ökar inte hastigheten endast i några minuter utan hastigheten sänks först när det blir varmare ute igen. Dessutom är jag väldigt säker på att den även ökar tilluften och det måste väl ändå vara hål i huvudet om det är konstruerat på ett sådant vis?
Nja, inte hål i huvudet på den funktionen (om det nu är så det är byggt).
Om du kan återvinna max 80% i ditt aggregat (en siffra jag hittar på för diskussionens skull).
Och du har ett visst givet flöde inställt, då förlorar du 20% av energin i det flödet.
Ökar du flödet så transporterar du bort mer energi från bostaden, men kan fortfarande bara återvinna 80%.
Alltså ökar du spillvärmen och får en varmare rotor, borde därmed få varmare tilluft.

Nästa gång det inträffar, prova sänka ditt börvärde (inställda temperatur på tilluften) för att se om det påverkar fläkthastigheten (någonstans i din kontrollpanel borde man kunna se fläkthastigheten, det gör man på mitt dock annat märke/modell).
 
Men om den även ökar tillluften som den gör blir ju inte rotorn varmare utan snarare tvärt om.

Det finns en avfrostningsfunktion som man kan ställa in i sju steg. Som standard är den inställd på 3 och enligt manualen ska man ändra de olika lägena vilket klimat man bor i.

MasterM, Vi har stängt av vårat elbatteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.