Hej!
Jag har ett hus med FTX-aggregat REC RT400-EC och jag har försökt följa hur effektivt aggregatet är. Aggregatet är för de som inte vet ett motströmsaggregat. Det skall ha en temperaturverkningsgrad på ca 75-85 % nästan oberoende av utomhustemperatur enligt uppgifter jag hittat och det stämmer hyffsat. Som exempel har jag 16,6 grader tilluft vid 21,3 grader frånluft och 1,8 grader på uteluften, vilket betyder ca 76 % temperaturverkningsgrad. Lite besviken är jag dock på siffrorna, tycker det borde ligga lite närmare 80 % men det kanske är denna nivå man kan vänta sig? Kan tilläggas att alla temperaturer är enligt separat temperaturmätare av bättre typ, de inbyggda visar kring 3 grader fel så de är inte mycket att gå på.

Vad som gör mig mer fundersam är avluftens temperatur. Den ligger ofta mycket högt, i exemplet enligt ovan var den 9,6 grader. Det hade kunnat förklaras med att vattenånga i frånluften kondenserar, men vid det driftfall som exemplet visar finns inga tecken på kondensation. Vintertid borde inte fukthalten i inomhusluften vara så hög att det kondenserar vid 9,6 grader om ingen duschning eller liknande pågår som tillför mycket fukt. Är det någon här på forumet som har siffror att jämföra med? Vid riktigt låga utomhustemperaturer har jag observerat att kondens fälls ut men detta sker i första hand på tilluftsidan av aggregatet, där det inte skall ske och kondensatavloppet därmed är pluggat. Det stod som mest ca 20 mm vatten i aggregatet när det var kring -10 grader utomhus. Någon som kan förklara detta? Tacksam för siffror att jämföra med eller andra synpunkter.


Mvh
Björn L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.