Planerar ett större dubbelgarage till nybygget. Det ligger kloss i huset mot väggen där ev ett FTX aggregat skall finnas. Är det vettigt/fungerar det att dra till- och frånluft till garaget? Tänker närmast på att normalt är ca 10 grader svalare i garaget. Kan det ur ljudsynpunkt vara vettigt att placera hela aggregatet i garaget?
 
Jag var också inne på att låta garaget ventileras med samma FTX som huset men detta var inte tillåtet enligt kommunens bygginspektörer.

Bland annat på grund av risken att avgaser kan ledas in i huset genom ventilationen.

Däremot så kan du givetvis placera aggregatet i garaget för att i viss mån slippa oljud in i närliggande rum.
 
Ja det kan finnas en risk framförallt för tilluften. Men att låta frånluften gå direkt till garaget, och sedan ha ett fristående frånluftsdon i motsatta ändadan borde vara bra ekonomi för garageuppvärmningen.
 
Garaget är en egen brandcell så skall du suga/blåsa luft där måste du fixa brandisolering/brandventil/spjäll eller dylikt för att få det godkänt.
 
Kanske en sån här
http://www.bevent-rasch.se/ typ BSKC1
Blåser man in 200 m3 luft per timme med 10 graders övertemperatur borde det räcka en bit på vägen för att värma upp hela garaget.
 
Jepp ett sådant brandspjäll + styrcentral (krävs övervakning av spjäll idag) och brandisolering i vissa fall. Är inga billiga grejer.
Menar du att du först skall blås ut all frånluft i garaget och sedan suga luften till ett FTX-aggregat?
För avluften från ditt FTX aggregat håller inga 10 grader över temperaturen i garaget.
Och jag skulle inte vilja köra all luft från Toal, Dusch, Kök, Tvätt m.m. genom ett garage. Både med tanke på lukt och fukt.
 
stenene skrev:
Jag var också inne på att låta garaget ventileras med samma FTX som huset men detta var inte tillåtet enligt kommunens bygginspektörer.

Bland annat på grund av risken att avgaser kan ledas in i huset genom ventilationen..
Är det en lokal kommunregel eller en genell regel. Beror det på vilken typ av växlare man väljer, en del kan läcka igenom medan andra är "heltäta".

Bortsett från om det är tillåtet och brandspjäll, fungerar det rent tekniskt att koppla samman garaget med husets FTX? Närmast med tanke på att temperaturen i garaget i varje fall på vintern är ca 10 grader kallare än i huset. Förändras verkningsgraden på ett negativt sätt?
 
Reglerna angående brandspridning mellan garage och hus är generella, gäller alltid vid skydd mellan olika brandceller.

Angående det där med läckage tycker jag det är lite ointressant, för inte kommer du att stå med motorn på i garaget med stängda portar ?

Nackdelen med att suga in kallare luft i aggregat är att du får kallare frånluft och därmed mindre energi att återvinna, själva verkningsgraden på värmeväxlaren är den samma.
Därför det är så viktigt att isolera frånluftskanalerna (i kalla utrymme) väl om man har FTX.
 
FrittDrag_II skrev:
Reglerna angående brandspridning mellan garage och hus är generella, gäller alltid vid skydd mellan olika brandceller.
Man kan läsa i brandstadgarna att utrymmen med brandfarlig verksamhet skall utformas som egna brandceller. Vad är brandfarlig verksamhet? Ett garage där man skall utföra svetsning är säkert brandfarligt. Men är det brandfarligt att förvara en bil i ett garage? Är det inte så att man får inte bedriva svetsning i ett garage som inte är en egen brandcell. Om ett garage är en egen brandcell så måste väl även vinden vara brandsäkrad.
Hur många är det som har ett sammanbyggt garage som är en egen brandcell, jag menar även vinden?
 
Snailman
jag har inte hunnit gräva så mycket i detta ännu, men jag har ett sutteränghus med garage i underdelen, garaget har dubbla gipsskivor på alla väggar och i tak. byggt -90
 
Varför inte sätta en frånluftfläkt med närvarostyrning? Ingen eller liten grundventilation och forcerat utsug av avgaser borde ge lägsta möjliga energiförluster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.