X
Hej!

Tillluft rött nedan:
160mm spirorör kommer ner från kallvinden (där aggregatet ska sitta) till hallen övre våningen och följer taket går sedan ner i förråd där avstick går ner till sovrum på nedervåningen (3) och vardagsrummet på nedervåningen (4). andra avsticket går till tredje sovrummet på övervåningen (6) samt ett till till vardagsrummet på nedervåningen (5).
1. ganska snart efter 160mm röret kommer ner från vinden så sätter jag T-rör och för ut tilluft till sovrum 1 på övervåningen
2. 160mm röret fortsätter och nytt T-rör med tilluft till sovrum 2 på övervåningen
Kan man "knoppa" av såhär med T-rör direkt från huvudtilluftröret, på T-röret behövs en liten rörbit innan tilluftdonet möter upp på andra sidan väggen (i fall 1 och 2). 1 och 2 ligger ju först på tilluften. Finns det risk för att för mycket av tilluften går ut genom 1 och 2 om man gör så korta avstick från huvudröret?

Frånluft (160mm) gult nedan:
1. Badrum nedervåningen, rör måste ledan i snedtak upp till vinden.
2. Badrum övervåningen, befintligt rör kan användas som går ut på vinden, avluft kan gå ut genom befintlig "skorsten" på vinden.
3. Trappuppgång övervåningen, nytt rör dras till upp på vinden
4. Kök nedervåningen, nytt rör dras ner genom förråd på övervåningen och in i garderob innan det går genom golvet till köket på nedervåningen.

Ljuddämpare ska sitta på tilluften och frånluften på aggregatet.

Aggregat är Heru 75.

Tänker jag rätt, bör jag göra på något annat sätt?
 
  • 3D-modell av ett hem med markerade till- och frånluftsventilationsvägar i rött och gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska gå bra att knoppa av på huvudröret ganska tidigt. Bör dock få in ett justerbart spjäl för att kunna strypa luftflöde innan don samt extra dämpare då risken för buller är högre i början av systemet. Så här gjorde vi (ca 3m från aggregat)
 
  • Ventilationsrör med justerbart spjäll och ljudisolering installerat under takbjälkar, cirka 3 meter från aggregatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Xious
  • Laddar…
X
A anderrs skrev:
Ska gå bra att knoppa av på huvudröret ganska tidigt. Bör dock få in ett justerbart spjäl för att kunna strypa luftflöde innan don samt extra dämpare då risken för buller är högre i början av systemet. Så här gjorde vi (ca 3m från aggregat)
Tack så mycket för svaret o bilden. Lyxigt att kunna dra i bjälklaget. Hade min förhoppning om att kunna göra det, öppnade upp taket i ett förråd men det ligger krysskottlingar mellan bjälkarna så det gick tyvärr inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.