Hej

FSB vill inte ens börja räkna på ett byggkreditiv åt oss. Berättelse nedan.
Är detta vanligt?

Jag och sambon ska bygga nytt hus. Huset är ett av ca 42st som byggs upp i ett nytt område. LB-hus och Veidekke driver projektet.
Kontrakt är skrivet. 10% av tomtbeloppet ska erläggas inom tio dagar. Vi har börjat snacka med olika banker om byggkreditiv etc...
Eftersom jag till vardags använder mig av Föreningssparbanken så vill jag naturligtvis kolla med dem också. Kan de ge en bra deal så är det ju schysst att slippa flytta alla sina affärer till en annan bank.
MEN
FSB vägrar att ens göra en kalkyl till oss eftersom vi i dagsläget inte kan ge en exakt kalkyl på vad allt kommer att kosta.
Vi sa till FSB att vi ville låna X kr. FSB ringer och kollar med LB-hus och får reda på att huset kostar en del mindre än vad vi angett.
-"Fuffens" tycker FSB.
- "Jamen vi har ju tänkt välja till bastu, braskamin, andra detaljer i kök etc. så det är klart att våra siffror diffar! Finns det nån som köper huset i enklaste standardlösning utan en enda ändring??" säger vi.
-"Nä det går inte. Det sa LB-hus inget om. Vi vill ha en fullständig kalkyl"
-"Men snälla nån, hur ska vi kunna göra det? Tillvalskatalogen från hustillverkaren har inte ens alla siffror klara än! Och vi behöver inte ange våra tillval förrän om flera månader. Och inte fan vet vi om vi vill ha ett två eller tre eluttag i varje rum när elektrikern kommer om 7 månader. Eller vilka strömbrytare vi vill ha!"
-"Vi måste ha en exakt kalkyl" säger FSB

osv.osv

Ska det vara så här?
 
mattiase skrev:
Ska det vara så här?
:surprised: Definitivt inte, byt bank! ;)
 
Det finns iofs ingen som helst anledning att truga en trilskande bank ... men jag tror de flesta banker vill ha ett säkert underlag för kreditivet. Vår egen bank var tillmötesgående på alla punkter, men krävde en detaljerad budget och massor av detaljer kring bygget
 
Hej,
vi ligger precis i samma läge som ni, d.v.s. vi har precis köpt en tomt men har ingen aning om produktionskostnad eller ens vilket hus vi skall bygga. Vi ansökte om lånelöfte hos SEB bara för att känna att banken tycker att vi ekonomiskt klarar av att bygga hus.
Vi stötte inte på några problem alls utan fick ett lånelöfte på ett belopp som vi begärde.

Daniel
 
FSB är katastrof som vanligt >:(

Byt bank, snarast ;D
 
Varken FSB eller LF hos oss (Visby) hade några problem att räkna för oss då vi skulle bestämma oss om vi skulle slå till och köpa tomt eller ej (vi ville ju veta om vi skulle ha råd att bygga något på tomten också). En enkel produktionskostnadskalkyl räckte för att kolla vad vi max skulle klara att betala. LF ville t.o.m lägga upp ett byggkreditiv redan nu trots att det är ett tag tills vi skall igång med spade och hammare, det ville dock inte vi så det blev en annan lösning...

Trilskande banker är inget att ha, förmodligen tjänar de redan för mkt pengar på vår bekostnad

ha de / kibba

 
Bankerna kräver egentligen färdiga ritningar innan man godkänner ritningar. Husföretagen kräver egentligen godkända kredetiv innan de tar fram ritningarna... vilket kommer först hönan eller ägget.

I erat fall borde det inte vara något problem om det endast är tilläggen som inte är specade. Detta borde man kunna komplettera med sedan.
 
Hej,

Jag har iof dåliga erfarenheter av FSB, men känner igen krav från kalkyler från andra banker. Att de ringer och kollar låter väl lite väl petigt. Jag tror att om man gör en egen uppskattad kalkyl så är väl det OK för de flesta.

Jag gjorde en första kalkyl baserat på 10000 nogranhet. Sedan allt eftersom jag fick reda på mer om priser uppdaterade jag kalkylen och meddelade banken om ändringen.

Efter alla turer med hustillverkare och entrepenörer var det tillslut dags att upprätta kreditivet och då hade jag en kalkyl som var ganska OK.

Ett tips kan vara att dra ut på husprojekteringen, så man hinner tänka mycket. Vår säljare hade nog gett upp hoppet så som vi vände och vred på allt. ;)

Lycka till
 
Hade alltid varit kund hos FSB men när vi skulle bygga bytte från FSB till SEB. Problemet var inte att de inte ville ta fram kalkyl. Tvärtom, det var inga problem. Men när vi jämförde deras med den vi hade fått från SEB så skiljde det nästan 2000:- i månaden i lån. (Pga. räntorna). :surprised:
Iofs hade man nog kunnat förhandla sig till det på FSB också, men samtidigt kände jag att man inte skulle behöva göra det när man varit kund där så länge... Så vi bytte gladeligen! :)
 
Börja med att sitta ner med LB-hus säljare och tala om hur ni vill ha huset. Därefter tar säljaren fram en produktionskostnadskalkyl som ni sedan visar för banken. Ju bättre förberedda ni är desto bättre hjälp får ni av banken.

Alla siffror behöver inte vara exakt rätt i p-kalkylen, men ska vara relevanta för det aktuella bygget.

Det blir lite moment 22, precis som ni beskriver eftersom, banken inte vet vad de ska räkna på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.