Här kan man läsa om frystoa: http://www.pikkuvihrea.fi/tuotteet_kaymalat_se.php?id=privetti_se
Det låter som den perfekta toaletten till en sommarstuga där man inte kan ha vanlig vattentoalett.
Ingen ventilation behöver dras, man behöver endast ström enligt reklamen. Verkar väldigt smidigt. Varför ska man välja separett eller mulltoa när denna finns? Priset ligger tunt 12-13000, alltså i klass med en mulltoa.
Men finns det inga nackdelar med denna? Hur mycket drar den i ström t.ex.? Den fungerar ju som en frysbox och samtidigt värmer den upp rummet också. Så jag skulle kunna tänka mig att en nackdel är strömförbrukningen i såna fall?
Och blir det verkligen ingen lukt? Och vart kan man slänga påserna när det är dags att byta?
Någon som har erfarenhet av denna typen av toalett?
 
Har en frystoalett inköpt på Coop för länge sedan. Användes för ett par anställda på ett sågverk där det inte fanns vattentoalett. Tyckte den fungerade bra rent funktionellt. Ingen lukt iallfall. Dock ser man ju innehållet i den som ligger fruset i hinken vilket kanske inte är så snyggt, man får lägga över lite papper innan man lämnar den. Sen ska man nog inte använda den för mycket till urin blir mycket vätska som ska frysas då. Står ju 90W i strömförbrukning men vill minnas att den inte gick särskilt ofta. Så nog max en 45 W i timman alltså som att ha en liten glödlampa brinnande i fönstret.

Priset låter högt med 12-13000, gav ungefär 5000 med moms har jag för mig och den står nu oanvänd och väntar på nån som vill köpa.
 
cem77 skrev:
Har en frystoalett inköpt på Coop för länge sedan. Användes för ett par anställda på ett sågverk där det inte fanns vattentoalett. Tyckte den fungerade bra rent funktionellt. Ingen lukt iallfall. Dock ser man ju innehållet i den som ligger fruset i hinken vilket kanske inte är så snyggt, man får lägga över lite papper innan man lämnar den. Sen ska man nog inte använda den för mycket till urin blir mycket vätska som ska frysas då. Står ju 90W i strömförbrukning men vill minnas att den inte gick särskilt ofta. Så nog max en 45 W i timman alltså som att ha en liten glödlampa brinnande i fönstret.

Priset låter högt med 12-13000, gav ungefär 5000 med moms har jag för mig och den står nu oanvänd och väntar på nån som vill köpa.

Hur mycket tänkte du ta betalt för din?
Är det komposterbara påser man använder i toaletten? Vi har tömning av latrin som ingår i avgiften på mitt koloniområde och jag antar att påserna kan slängas där?
 
Konstruktionen är sådan att det är en hink med handtag som är urtagbar och i denna hink sätter man i en papperspåse/plastpåse som passar. Borde inte vara några problem att ta sin hink och bära iväg och tömma sen eftersom innehållet är fruset.
 
Hej,

jag vet inte riktigt om det är försent med ett svar. Jag köpte en privetti toalett. kompostcentret i Solna säljer den billigast och är direkta leverantörer till det finska företaget som tillverkar toaletten. Det fungerar bra dock påstår de att det går bra att ställa toaletten på temperatur "3" dock måste den lilla ratten stå på 5 eller max dvs 6 för att det skall fungera bra.

En annan sak är att påsen hinken fryser fast och hinken är svårt att få ut när den är full. Det jag gör är att i duschen spruta varmvatten på nedre delen av hinken för att bajset skall släppa. Detta när man använder "komposterbara" påsar, använder man "separett icke komposterbara påsar" fastnar inte påsen, dock måste påsen "tömmas" inte bara slängas in, inte så roligt.

/Alvaro
 
Jag hade nog kollat på en förbränningstoalett istället. Då slipper du bära ut hinkvis med skit. Jag har ingen erfarenhet av sådana men det verkar ju bra på pappret. Dessutom är de dyrare och kräver ventilation.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Inte bara det utan du måste ha ganska mycket "luftflöde" utifrån för att de skall fungera 100%. Vi har problem med lufttillströmningen.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.