Tänkte höra ifall ni tror det föreligger frysrisk i vår nybyggda gäststuga om wc/handfat monteras vägghängt? (Kapslat utrymme mot yttervägg brukar kunna bli rejält kallt jämfört mot övriga rummet).

WC + handfat ämnas monteras innanför ytterväggen i enlighet med bifogad bild.

Ytterväggarna kommer endast vara isolerad med 95 mm isolering pga. planlösningsskäl.

Stugan kommer underhållsvärmas när den inte används på ca 10-12 grader med en luftvärmepump.
 
  • Vägghängt WC och handfat på en grön vägg i en badrumsinstallation med tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Mitt kalvattenrör (PEX) frös i vintras då temperaturen gick under - 20 och det ligger i golvbjälklaget mot den uppvärmda källaren. Ligger i yttersta facket innanför ytterväggen. Hade jag vetat att det blev så kallt där så hade jag lag dem i nästa fack. Alla facken är fullisolerade. Nu finns det visserligen några små urtag i syllregeln som jag borde ha tätat så det kan nog vara en av anledningarna men med bara 95 mm mot yttervägg skulle jag nog fundera på saken.
Golvbjälklag med PEX-vattenrör nära ytterväggen, isoleringsmaterial och elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kjellis skrev:
Ytterväggarna kommer endast vara isolerad med 95 mm isolering pga. planlösningsskäl.
Stugan kommer underhållsvärmas när den inte används på ca 10-12 grader med en luftvärmepump.
Riktigt kallt så kan det nog frysa för 10-12 grader blir det där inne-delen av luftvärmepumpen är placerad. Så i badrummet utan annan värmekälla kan det bli betydligt lägre temperatur.
Och se till att du har element inställda på 6-7 grader som reserv om pumpen skulle stanna. Bor ni nära kanske det räcker med en larmfunktion via mobilanslutning.
Vi har en liknande lösning med luftvärmepump. Där har vi en fläkt som går på lågvarv i badrummet samt en handdukstork på lägsta värmeläget, den har också en inbyggd termostat så den försöker hålla 5 grader i badrummet om tempen skulle sjunka.
Elementen är ställda på 7 grader.
 
Ser att du bor i Sörmland och då är det väl ganska liten risk men det är ju ingen tröst när det väl har frusit. Går det att lätta på locket och sätta in en frostvakt i lådan så skulle du vara helt säker. Ser nu att det inte är dina grejjor på bilden, du håller på att bygga ännu? Då kanske det är läge att dra in ett vägguttag i lådan.
 
Tack för snabba svar. Som åtgärd har jag tänkt sätta en frostvakt i utrymmet + tempgivare som skickar signal till mobilen om det börjar bli kallt. Blir nog att komplettera med 1-2 element i stugan också (varav 1 i badrummet).
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Ser att du bor i Sörmland och då är det väl ganska liten risk men det är ju ingen tröst när det väl har frusit. Går det att lätta på locket och sätta in en frostvakt i lådan så skulle du vara helt säker. Ser nu att det inte är dina grejjor på bilden, du håller på att bygga ännu? Då kanske det är läge att dra in ett vägguttag i lådan.
Stommen är rest och det är gjuten platta så planlösningen är ganska fixerad, däremot går det fortfarande att fila på detaljlösningarna.
 
Sätt en handdukstork med elpatron i badrummet och välj en patron med automatik som försöker hålla tempen på 5 grader. Om du bygger nytt skulle jag undvikit "nödlösning" så långt det går, risken är att man till slut glömmer bort och det är alltid då det "osannolika" inträffar. Jag skulle byggt din lösning med synliga vattenrör i ett gästhus med underhållsvärme där man inte har daglig tillsyn.
 
OM vi antar att du håller 10 grader i badrummet, så bör det fungera. Väggen in till utrymmet med cisternen är ju oisolerad (men bygg den väggen av gipsskivor, inte av någon lättskiva med polyuretankärna, de isolerar en del. Du vill ha så lite isolering som möjligt mellan rummet och cisternen.
 
Finns nog en risk om du bara håller 10 grader inne.

Jag har ett fritidshus i södermanland och fick en ispropp förra vintern inne i bjälklaget (plintgrund)
Där har jag betydlige mer än 95mm isolering samt att utrymmet ovan var ca 16 grader.

Jag har dock vatten och avlopp i en istallationsvägg mot yttervägg med 170mm isolering och det fryser inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.