Hej alla värmeintresserade!

Jag håller just på att färdigställa en installation av helt ny vedvärme-anläggning och har gjort det osedvanliga att ställa expansionkärlet i ett litet isolerat hus på garage-taket, och dragit expansionsledningen (stålrör DN32) från toppen på ackarna (tot 2000 liter) på UTSIDAN av husväggen. Min tanke med detta var att slippa göra känsliga genomföringar i garagets tak och inredda andrevåning. Exp-kärlet är på 150 liter och väl isolerat, men jag har börjat bli bekymrad för ledningen dit.

Jag har isolerat den med rörskålar av glasull (Rinkaby) 30mm tjock. Utanpå har jag satt avloppsrör 110 mm och det är tätt hela vägen med isolering och avl.rör. I böjarna körde jag fogskum för enkelhets skull. Totalt är det ca 5-6 m rör som går utomhus längs husvägg och tak.

Jag blir nu lite orolig för frysrisken och tänkte kolla om någon annan har någon liknande lösning eller erfarenhet av hur en sån här rördragning klarar sträng kyla.

Kan min räddning möjligen vara att när vattnet i exp-ledningen kallnar så kommer det vilja byta plats med hetvattnet i acktoppen och att jag på så vis kan få en viss cirkulation inuti röret? Mina enkla beräkningar visar i allafall att ledningen bara kan hållas frostfri en halvmeter eller så medelst värmeLEDNING genom vattnet och stålröret. Vidare kom jag fram till att det skulle ta nånstans mellan 12 och 24 timmar för vattnet i röret att gå från vätska till is om det hade kallnat till 0 grader. Jag har antagit att "mantelröret" utanför isoleringen har en temp på -20 grader.

Men nog med teorier, jag undrar helt enkelt om någon vet av erfarenhet att detta funkar utmärkt eller inte alls i praktiken?

Måste jag bygga ytterligare rör och åstadkomma nån termostatstyrd cirkulation kanske?


Vad säger ni?


MVH Ola
 
och jag som var orolig för frysrisken på mitt rör som bara går 1 meter ovan tank

men eftersom värmen helatiden stiger så borde ditt rör aldrig understiga hälften av din tanktemp du har i toppen..
 
Krilleman
det bästa i ditt fall hade varit att dragit med ett varmållnings-rör så du fått lite snurr upp till kärlet, vanligt förekommande i gamla anläggningar.
 
Tror inte det fryser så lätt..Du tillför ju värme i röret nät det är som kallast.
 
Göran.W
Så länge det finns någon frysrisk alls måste den byggas bort för fryser det löser i nästa fall säkerhets ventilen.
Kärvar den blir det dyrt och otrevligt.
Varför inte låta en pex slang gå upp och vända så den kan värma upp vid behov eller om ni reser bort på vintern.
Lättare att dra en värme slang nu en när det är färdigt.
En termostat styrd värme kabel går med för den delen.
Något måste du sätta för åker du bort på vintern och kör med tex el eller pellets så blir temperaturen så pass konstant att cirkulationen upphör nästan helt och det kommer då med all säkerhet frysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.