Hej,

Jag är nybörjare på 1-wire system och har tänkt bygga ett system som håller koll på temperaturen i några frysar, i källaren och i några bodar. Hur jag ska få ihop själva 1-wire nätet har jag löst men nu är jag på jakt efter en vettig mjukvara som kan visa temperaturen i nätet och viktigast, skicka ett mail och ett SMS (t.ex genom att koppla ett GSM modem el liknande till datorn, alt någon mail till SMS tjänst) om temperaturen understiger ett visst värde. Jag har en dator igång 24/7 som jag kan köra linux/windows eller vilket opertivsystem som kan krävas, men kan även tänka mig en separat burk för detta, om det finns något färdigt.

De mjukvaror som jag har hittat och kikat lite på är OWFS och OpenRemote, men jag ser inte att någon av dessa har en larmfunktion, men antagligen(?) finns det plugins för det (Som jag inte hittat isf). Eller finns det vettigare mjukvara för temperaturövervakning? Någon som kör owfs/OpenRemote och har en ide på lösning? Kan tänka mig att köpa någon komersiell mjukvara om den inte är allt för dyr.

Tacksam för all input
 
Kolla in logger2020.se, det är ifs både hårdvara och mjukvara.
 
peternicklas
Logtemp är ett Finskt program som jag har använt nu i 3 år. Det funkar mycket bra och klarar av ett antal av DS olika chip och givare.Den skickar bilder till mitt webhotell så att jag sedan kan kolla vart jag än är i världen. Larm funktion har den i form av att skicka genom SMTP. Har precis påbörjat ett nytt projekt och köpt en Rasberry Pi, en liten Linuxdator som jag sedan ska använda OWFS på tillsammans med RRDTool. Alla program är gratis och Rasberry Pi kostar 400:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.