Hej,
Jag har ett problem med vår frys, Husqvarna (QT3120W från 2003, Typ: FN18032, PNC: 922044420/922444440, Serial: 31912358).

Temperaturen stiger ibland utan särskild anledning till omkring –7 till –9 grader enligt frysens display, omkring –13 eller –14 enligt termometer med sensorn instoppad i frysens nedre del i en fryslåda.

Larmet börjar då pipa.

Det enda jag brukar göra är att trycka på knappen längst till höger (se bild) för att tysta larmet. Temperaturen sjunker sedan till normalt värde av sig självt. Felet har uppstått några gånger inom några dagar, sedan försvunnit i några veckor för att sedan hända igen.

Tekniker har varit på plats utan att hitta något säkert fel. Han kände och lyssnade på kompressorn som verkade arbeta normalt. Han kände på fläkten inuti frysen, bakom plaststycket i överkant, och den snurrade tyst (men den kan ju ha problem och stanna ibland). Han hade också som hypotes att temperatursensorn kan vara trasig.

Jag har gjort några fler observationer. Vid ett tillfälle då larmet gått och displayen visade –9 grader kunde jag höra att kompressorn inte gick. Jag tyckte att jag kunde höra fläkten snurra. Temperaturen sjönk av sig självt till –10 grader, och sedan gick kompressorn igång.

Kan inte förstå hur det hänger ihop och vad som kan vara det verkliga felet. Möjligen är det fläkten som har problem, eller temperatursensorn, men kompressorn borde väl styras av samma temperaturinfo som displayen, och borde i så fall gå igång när temperaturen stiger?

Sensorn går att köpa. Fläkten har utgått och är mycket svår att få tag i (artikelnummer
2081659043 eller 2081659027). Har hittat den i en nätbutik i Frankrike, men de skickar bara till adresser i Frankrike och Belgien...

Tacksam för tips och idéer. Synd att slänga en frys som i övrigt är helt ok.
 
  • Frysskåps kontrollpanel med temperaturvisning på -18°C, knappar, och lysdiodindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt termostaten är min spontana tanke.
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
Några fler observationer:
- Fläkten verkar inte gå nästan hela tiden som jag tror att den ska. Om jag öppnar dörren och sedan stänger den startar fläkten och går i några minuter, men efter en stund har den stannat igen.
- Temperaturen i frysen verkar ojämn. Displayen visar –18 men termometern med sensorn i en fryslåda visar –14 grader.
- Vid ett par tillfällen har jag sett displayen slockna ett ögonblick (mindre än en halv sekund) och sedan tändas igen, med ett svagt klick som av ett relä.
 
I InsidersUnited skrev:
Byt termostaten är min spontana tanke.
Jag är inte säker på att det finns en separat termostat. Det finns en temperatursensor bland reservdelarna men ingen termostat. Under avdelningen "termostater" bland reservdelarna finns bara en temperaturbegränsare som jag tror är ett överhettningsskydd.
 
Då hade jag bytt sensorn, den har ju samma funktion som de gamla termostaterna.
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
Spontant låter det som att en reläutgång som ska aktivera kompressorn inte fungerar. En långskott kan ju vara om kompressorn har ett överhettningsrelä som av någon orsak inte låter kompressorn starta. Sistnämnda felet så borde kompressorn vara väldigt varm.
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
A
M matslew skrev:
Jag är inte säker på att det finns en separat termostat. Det finns en temperatursensor bland reservdelarna men ingen termostat. Under avdelningen "termostater" bland reservdelarna finns bara en temperaturbegränsare som jag tror är ett överhettningsskydd.
sensorn är det värdet du ser i displayen så den är nog OK
Jag har aldrig bytt denna sensor (går aldrig sönder)
kretskortet från 2003 kan ha en grå kondensator på sig som man bytte på den tiden om man inte bytte hela kortet, men jag tror korten är slut, sen nu när den börja bli lite gammal kanske reläet till kompressorn börjar bli bränt, jag har inte själv erfarit detta.
om fläkten tjurar brukar det bli -14C på displayen eller rätt temp för du får strålningskyla från förångaren däremot väldigt dålig kyla längs ned.
Du kan få dessa symptom när det saknas köldmedel och kompen börja krokna, då stanna kompen pga överhettning.
Startreläerna från danfoss brukar hålla men om du kan mäta på kompressorn startspänningen så är det värt lite mindre gissningar. jag skulle nog i ditt fall börja med att examinera kretskortet
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
Tack för input @electroluxaren.
Teknikern som var här kände på kompressorn för att känna om den var het, men han konstaterade att den inte var onormalt varm.
Om jag kommer åt kretskortet (var sitter det?), vad skulle jag kunna kolla då?
Jag har en multimeter och lite grundkoll på elektronik. Kan också löda om det behövs.
 
A
M matslew skrev:
Tack för input @electroluxaren.
Teknikern som var här kände på kompressorn för att känna om den var het, men han konstaterade att den inte var onormalt varm.
Om jag kommer åt kretskortet (var sitter det?), vad skulle jag kunna kolla då?
Jag har en multimeter och lite grundkoll på elektronik. Kan också löda om det behövs.
kretskortet är det som knapparna sitter på
lossa hela taket eller bara snäpp bort fronten tror du behöver hänga av dörren.
fota kortet så kan jag nog ge någe mer tipps
 
@electroluxaren
Efter ytterligare gånger som temperaturen stigit tycker jag det är klart att sensorn och fläkten är ok (temperaturen visas korrekt, fläkten går), och att det handlar om att kompressorn av någon anledning, IBLAND inte startar förrän temperaturen når omkring –7 grader.
Jag lyfte ut frysen och kände på kompressorn, och den är inte onormalt varm.
Här är bilder på kretskortet.
 
  • Elektroniskt kretskort med komponenter, kondensatorer, integrerade kretsar och flerledarsladd i apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med elektronikkomponenter och kabelanslutningar, möjligen från en apparat eller maskin. Induktorspol, kondensatorer, transformator synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med elektroniska komponenter, kondensatorer, integrerade kretsar, kablar och kontakter. Inuti elektronikutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M matslew skrev:
@electroluxaren
Efter ytterligare gånger som temperaturen stigit tycker jag det är klart att sensorn och fläkten är ok (temperaturen visas korrekt, fläkten går), och att det handlar om att kompressorn av någon anledning, IBLAND inte startar förrän temperaturen når omkring –7 grader.
Jag lyfte ut frysen och kände på kompressorn, och den är inte onormalt varm.
Här är bilder på kretskortet.
det skall sitta en trafo som är till fläkten (dessa fläktar går aldrig sönder men trafon gör det) men du verkar ha en variant jag inte sett förut, klassiskt är att mäta de grå rektangulära kondensatorerna. sen är ju frågan vad som genererar 20v spänning till fläkten, någonstans på detta kretskort ligger felet i alla fall
 
@electroluxaren
Det sitter ett trafikljus bredvid, men det är väl från 230V till elektronikspänning antar jag.

Hur som helst verkar inte fläkten vara problemet utan det är att kompressorn inte startar ibland förrän temperaturen stiger till -7 grader.
 
  • Elektrisk anordning, transformator, ledningar, monteringsdetaljer, plasthölje, gul etikett, sidovy, teknisk, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är sprängskiss för elektroniken, tyvärr utan beskrivning av delarna.
Det finns en sparat kondensator att köpa som reservdel, som inte sitter på kretskortet. Vet inte vad den har för funktion. Bifogar bild på den också.
 
  • Exploded view-diagram och två installationsvyer av tekniskt apparat, troligtvis elektronisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd plasthölje, elektrisk koppling, kablar, säkring, bilkomponent, svart text på kabel, metallanslutningar.
Du får försöka mäta så mycket som möjligt, gärna under drift. Logga datat och skapa hypoteser om vad som kan vara fel.
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
A
M matslew skrev:
@electroluxaren
Det sitter ett trafikljus bredvid, men det är väl från 230V till elektronikspänning antar jag.

Hur som helst verkar inte fläkten vara problemet utan det är att kompressorn inte startar ibland förrän temperaturen stiger till -7 grader.
Den är till för belysningen
 
  • Gilla
matslew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.