Vad tror ni om att frysa rör för att slippa tömma systemet genom att blanda en köldblandning (vatten + koksalt -18 eller vatten och cacl2 (vägsalt) -55) och vira plastpåse runt röret.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article3366713.ece

Gjorde ett test med köldblandning -18 i en 0,5 liters pet flaska och stoppade i ett 15 mm järnrör med vatten i och palstpåse över ena änden. Efter 30 min hade en bastant propp bildats i röret och tempen på blandningen var då -10...

Vad tror ni vågar man testa denna metod på riktigt? Man kan ju tänka sig att förlustera på riktigt är mycket större...
 
finns ju frysmaskin sen har du ju liksom tryck på rören oxå men det förutsätter ju att du f¨rbort cirkulationen på rören annars kan du ju frysa tills du blir 100
 
Nej det skulle jag inte göra om jag var du.. En frysmaskin arbetar med betydligt lägre temperaturer..
 
Redigerat:
Tommor skrev:
Nej det skulle jag inte göra om jag var du.. En frysmaskin arbetar med betydligt högre temperaturer..
Du menar lägre temperaturer va? ...eller??
 
Högre minus grader :)
självklart skulle de vara lägre
 
Staffans2000
Kolsyrefrysning fungerar utmärkt.
Har förvisso endast använt det på värmerör av järn.
På mjuka kopparrör vill jag starkt avråda eder från att använda denna metod.

Staffan
 
Redigerat:
Vad för rör skall du frysa? Är det en hyresfastighet? Som Staffan skriver så är kolsyrefrys enormt effektivt och snabb men kostsamt, har kört med elfrysaggregat vid flertal tillfällen men maskinerna känns inte fulländade tar för lång tid, sedan så får man alltid tänka på att det som inte får hända kan hända....att is proppen släpper, ha utrustning till hands med sig för att kunna ta ev vattenspill om proppen släpper.

mvh
 
Ska testa på ett ställe där jag kan accepterar att tappa systemet om proppen släpper. Återkommer med resultat...

Hittade ett amerikanskt forum där de lyckades med alla tre metoder och köldblandning funkade fint (enkelt eftersom man alltid har koksalt och is hemma :) ).
 
Överkurs att bängla som du vill, det tar inte så lång tid att tappa ur och fylla upp, om det inte rör sig om en enorm fastighet..
 
janwide
J josa100 skrev:
Ska testa på ett ställe där jag kan accepterar att tappa systemet om proppen släpper. Återkommer med resultat...

Hittade ett amerikanskt forum där de lyckades med alla tre metoder och köldblandning funkade fint (enkelt eftersom man alltid har koksalt och is hemma :) ).
Hur gick det? Jag är lite sugen att göra på samma sätt. Vet inte om jag övertänker, men vill gärna slippa att ha i syrerikt vatten i systemet onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.