Har en Boschfrys, 4 år gammal, som inte håller temperaturen. Först larmade den, sedan gick extrakylan in av sig själv, sedan larm igen. Stängde av och startade om efter flera timmar utan resultat. Frostade av, obetydligt med smältvatten, omstart utan resultat. Stängde av flera dagar, omstart, gick ner till -18 på några timmar, därefter larm igen efter 10 timmar. Omstart, och nu når frysen bara ca -8 grader. Lampan för extrakyla blinkar, men kompressorn går inte.
Kyl på samma vägguttag funkar ok.
Bifogar bild på typskylt.
Vad göra?
 
  • Typskylt på en Bosch-frys som visar modell, energiklass, och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Propade att ställa in -20 grader med samma fel som ovan. Ställde sedan in -16 gr och då gick frysen ner till -15,5, och har hållit det ett halvt dygn nu.
 
Felet har utvecklats till att frysen går för det mesta, men ibland startar den inte och blir varm, måste startas om då. Vid en omstart knattrade det kraftigt ca 20 sek om frysen innan den startade. Går nu ok igen. Ska man misstänka startrelät eller något annat. Vill kunna lita på frysen då den står i sommarhuset på en ö.
 
F Frasse07 skrev:
Felet har utvecklats till att frysen går för det mesta, men ibland startar den inte och blir varm, måste startas om då. Vid en omstart knattrade det kraftigt ca 20 sek om frysen innan den startade. Går nu ok igen. Ska man misstänka startrelät eller något annat. Vill kunna lita på frysen då den står i sommarhuset på en ö.
det var länge sedan man hade startrelä på kompressorn - typ 70-talet och tidigare.

gissar att den har elektronisk 'digital' inställning av kylan och då är det styrkortet som bråkar - förmodligen dess jätteplastkondensator för kortets strömförsörjning då många av konstruktionerna bygger på kapacitiv spänningsdelning. det som händer är att kondensatorn får genomslag ofta av spänningsspikar på elnätet, men den typen av kondensatorer är 'självläkande' på bekostnad av att den förlorar kondensatorplattyta och kapacitansen sjunker en smula för var smäll

Förr hade man papperskondensatorer för detta (typisk motorkondingar etc.) men idag är det baserat på plastfolie med påångad lager aluminium mycket tunt och det blir en stor ö runt där det blir genomslag till andra sidan foliet som isolerar skadan så att det inte riskera kortslutning och kan starta brand - men var smäll gör att det blir mindre fungerande yta kvar av kondensatorplattorna.


När det gäller åtgärd - ja är man elektronikkunning och en viss lödvana så kan man byta ut denna konding till likvärdig i typ/klass, spänning och kapacitans samt hålbild och storlek som passar kretskortet men det brukar också vara en del pyssel att få ut dessa kort då de sällan är byggda för att kunna servas enkelt.

är man inte lödkunnig men ändå mäkta med att få utkortet så kan det finnas reservkort att köpa, dock räkna inte med att de är billiga...
 
  • Gilla
Frasse07
  • Laddar…
X xxargs skrev:
det var länge sedan man hade startrelä på kompressorn - typ 70-talet och tidigare.

gissar att den har elektronisk 'digital' inställning av kylan och då är det styrkortet som bråkar - förmodligen dess jätteplastkondensator för kortets strömförsörjning då många av konstruktionerna bygger på kapacitiv spänningsdelning. det som händer är att kondensatorn får genomslag ofta av spänningsspikar på elnätet, men den typen av kondensatorer är 'självläkande' på bekostnad av att den förlorar kondensatorplattyta och kapacitansen sjunker en smula för var smäll

Förr hade man papperskondensatorer för detta (typisk motorkondingar etc.) men idag är det baserat på plastfolie med påångad lager aluminium mycket tunt och det blir en stor ö runt där det blir genomslag till andra sidan foliet som isolerar skadan så att det inte riskera kortslutning och kan starta brand - men var smäll gör att det blir mindre fungerande yta kvar av kondensatorplattorna.


När det gäller åtgärd - ja är man elektronikkunning och en viss lödvana så kan man byta ut denna konding till likvärdig i typ/klass, spänning och kapacitans samt hålbild och storlek som passar kretskortet men det brukar också vara en del pyssel att få ut dessa kort då de sällan är byggda för att kunna servas enkelt.

är man inte lödkunnig men ändå mäkta med att få utkortet så kan det finnas reservkort att köpa, dock räkna inte med att de är billiga...
Tack för hjälp.
Är lödkunnig men styrmodul kostar under 1400:- så det känns vettigt om det dessutom är strul med programmeringen eller dylikt.
Utan att skriva dig på näsan så har Bosch ett startrelä för denna frys, kostar drygt 300 spänn, så där tjänar de pengar. Var annars rädd att det läckt ut gas så att kompressorn slog ifrån ibland pga uteblivet mottryck, men får nog chansa på ny styrmodul.
Skåpet står på ö så det sjötransport som gäller både för service och ev nytt skåp. Surt då med skåp som är 4 år och 3 mån gammalt och pajar.
Vet någon om det bara är att dra modulen rakt ut liksom på äldre skåp?
 
Är du säker på att det är relä i startapparaten - idag brukar det vara PTC-motstånd och ibland finns det en drift-kondensator.

Om maskinen har R600a (eller R290 om det är restaurangmaskin med högre kyl/fryskapacitet) så är det mindre troligt att det är relästart om den inte är mycket väl kapslad och då förmodligen också att det fins en startkondensator som kopplas in tillfälligt under starten - bl.a för att kunna starta mot full mottryck i kompressorn vilket kan gälla just restaurangmaskiner..

observera att jag pratar om startapparaten på kompressorn - inte reläet på styrkortet som starta kompressorn (dvs. ger ström till denna) då det oftast är just relä eller halvledar-relä och styrkortet monterad högt upp (för att inte nås av ev. utläckande brännbar köldmediegas).
 
X xxargs skrev:
Är du säker på att det är relä i startapparaten - idag brukar det vara PTC-motstånd och ibland finns det en drift-kondensator.

Om maskinen har R600a (eller R290 om det är restaurangmaskin med högre kyl/fryskapacitet) så är det mindre troligt att det är relästart om den inte är mycket väl kapslad och då förmodligen också att det fins en startkondensator som kopplas in tillfälligt under starten - bl.a för att kunna starta mot full mottryck i kompressorn vilket kan gälla just restaurangmaskiner..

observera att jag pratar om startapparaten på kompressorn - inte reläet på styrkortet som starta kompressorn (dvs. ger ström till denna) då det oftast är just relä eller halvledar-relä och styrkortet monterad högt upp (för att inte nås av ev. utläckande brännbar köldmediegas).
Gick in på Bosch hemsida med typen enligt bifogade etikett i tråden. Kollade reservdelar och markerade i sprängskiss, längst ner i frysen. Fick svar startrelä och kollade då på sidan om detta var kompatibelt med min frys, vilket det var. På bilden av komponenten ser det ut som ett klassiskt mekaniskt relä med en bunt flatstiftskontakter. Säkrare än så kan jag nog inte bli. Frysen är en vanlig hemfrys, drygt 180 cm hög, köpt i par med en kyl.
Eftersom frysen ändrade beteende lät vi den gå några dagar medan vi inte var i stugan. Gick fortfarande ok när vi kom ut idag. Så nu har vi fyllt på med maten vi hade i lånad frys under felet. Verkar ok.
Vi har ofta strömavbrott på ön, men vitvarorna har alltid startat om ok. Håller plus 10 grader på vintern så det ska vara ok. Det enda unika inför felet var att Vattenfall bytte elmätare veckan innan vi kom ut och frysen plötsligt larmade några dagar senare.
Märkligt med själfixande fel, men med tanke på transportsituationen till ön är vi benägna att ta risken. Tar gärna emot tips på om jag kan kolla något mer för att vara säkrare. Självklart är alla faser kollade, och kylen har ström från samma uttag.
 
R
så här ett halvår senare byt kondensator på kortet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.