Hej!
Jag hade ett problem i natt med fruset avlopp ( som är 25 m lång) till Attefalls enligt ritningen. Avloppet blev fruset sista biten i röret som är mycket ytligt nedgrävt i marken c:a 30 cm. Varför inte fruset i början där den stack från grundplatta till Attefalls som i princip täcks bara av singel 20 cm tjock? Kan vara att ånga som stiger upp från avloppsröret från villan hämnar där och när det är minus grader blir fruset? Finns en lösning?

Tack på förhand
 
  • Schematisk illustration av ett avloppssystem som visar rörläggning från Attefalls till villa och kommun, med marknivå och djupangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte omöjligt att det ångar upp och fryser.

hur mycket används avloppet i attefallaren respektive huset?
Är avloppet från attefallaren anslutet till en brunn?

hade en liknande lösning i mitt första boende, där bodde jag i gårdshuset som var anslutet liknande som här till en brunn.
Men där stod huset tomt halv året och då rann det för lite avloppsvatten från huset för att spola bort det jag bidrog med till brunnen och då blev det stopp i avloppet
 
Hej avluftar du röret även i attefall ut i det fria
 
H håbbe1961 skrev:
Hej avluftar du röret även i attefall ut i det fria
F Fjällgossen skrev:
Inte omöjligt att det ångar upp och fryser.

hur mycket används avloppet i attefallaren respektive huset?
Är avloppet från attefallaren anslutet till en brunn?

hade en liknande lösning i mitt första boende, där bodde jag i gårdshuset som var anslutet liknande som här till en brunn.
Men där stod huset tomt halv året och då rann det för lite avloppsvatten från huset för att spola bort det jag bidrog med till brunnen och då blev det stopp i avloppet
En person bor i attefall och i villan 5 personer med mycket användning.
"Är avloppet från attefall ansluten till en brunn?" om du menar inspektionsbrunn, ja
 
H håbbe1961 skrev:
Hej avluftar du röret även i attefall ut i det fria
Ja det gjorde jag.
 
Lösningen kanske blir att stick ner en kort värmekabel i det vertikala röret
 
Att det fryser så att säga enligt dig på fel ställe, kan bero på att det är undertryck i kommunens ledningar, då drar det ner kallluft genom något avluftningsrör kanske i attefallet . se även till att locket sitter på ordentligt på spolröret som din skiss visar. I attafallet så sätter du en ventil som den här i topp, men den ska sitta i varmt utrymma annars frysen fast
 
  • Purus luftningsventil som används för att förhindra undertryck i avloppssystem.
  • Gilla
qassim
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att det fryser så att säga enligt dig på fel ställe, kan bero på att det är undertryck i kommunens ledningar, då drar det ner kallluft genom något avluftningsrör kanske i attefallet . se även till att locket sitter på ordentligt på spolröret som din skiss visar. I attafallet så sätter du en ventil som den här i topp, men den ska sitta i varmt utrymma annars frysen fast
Locket på spolröret består av en skadad markpropp täcks av en lätt betäckning gjutjärn. På attefalls sida endast ventilgaller utomhus
 
Jag kommer alltid med lösningen att isolera ovanpå attefalls röret och runt det vertikala så håller jordvärmen frostfritt. Kan hjälpa att nu, mitt i vinter lägga isolering direkt på marken.

Sedan är det en dum lösning med det vertikala röret, det funkar så länge det är 5 personer i villan, men åker alla 5 på semester så blir det stopp.
Protte
 
  • Gilla
qassim och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Q qassim skrev:
På attefalls sida endast ventilgaller utomhus
Är det så kan det vara undertryck som drar ner isluft, kolla med en tändare åt vilket håll lågan gåt, blåser upp eller ner. Kolla även att inte något står och droppar tex läckande toa, VVB som släpper ut lite då den värmer.
Täta till den trasiga rensbrunnen, röret från attefallet kommer dit och sitter högt.
 
Skulle gräva upp förlägga djupare, 30cm djup är inte mycket när vargavintern kommer.
Alternativt värmekabel runt röret och göra en låda med isolering runt.

men de är klart, de är svårt att göra när de är tjäle.
För att tina upp det så ska det värme till på något sätt. Sedan kan man tillfälligt lösa det som någon föreslog med en kort värmekabel i det vertikala röret. Men inte lämpligt på lång sikt då det fort bygger på med papper och annat mysigt runt värmekabeln.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag kommer alltid med lösningen att isolera ovanpå attefalls röret och runt det vertikala så håller jordvärmen frostfritt. Kan hjälpa att nu, mitt i vinter lägga isolering direkt på marken.

Sedan är det en dum lösning med det vertikala röret, det funkar så länge det är 5 personer i villan, men åker alla 5 på semester så blir det stopp.
Protte
Hela vägen är marksten funkar det att lägga isolering på?
 
Jag har en kulvert på 60 cm djup med isolering direkt på och den står still större delen av vintern, hälften under plogad gårdsplan i Umeå. Kulverten används bara om det blir minus 20 för stödvärme till värmepumpen annars så står den still.
Det funkar i Umeå, så då borde det funka i Sörmland.
Kanske behövs bredare än 1,2 meter pga att markstenen leder in kyla.

Men jag skulle gräva upp och göra om anslutningen med ett Y rör så attefallsavloppet rinner i rätt riktning ut mot gatan. Det funkar som det är IOM det är 5 i villan. Det funkade här också tills personerna i ”villan” åkte på semester, så vi grävde upp och satte in ett Y rör.
Protte
 
J jonaserik skrev:
Är det så kan det vara undertryck som drar ner isluft, kolla med en tändare åt vilket håll lågan gåt, blåser upp eller ner. Kolla även att inte något står och droppar tex läckande toa, VVB som släpper ut lite då den värmer.
Täta till den trasiga rensbrunnen, röret från attefallet kommer dit och sitter högt.
Om jag förstår rätt, jag såg att lågan blåser ner i det vertikala röret
 
Då får du in uteluften rakt ner i röret och finns det då lite vatten där fryser det snabbt , vid en spolning så river det med sig en del is. men det droppar alltid efter lite, dom dopparna har ingen energi i sig och fryser snabbt och bygger upp som en liten vall. Nästan gång det spolas så kommer inte det vattnet att hinna töa upp vallen utan den byggs på ytterligare tills det kanske är tvärnit i röret. Kan gå att töa upp om vatten kokas i flera större kärl och töms sakta ner i diskhon. det första som töms ner kallnar snabbt , så det gäller att ha ett jämnt flöde ner, inte plask rak ner bara med all VV. Då hinner VV att töa upp vallen . Kan bli 2 vändor med att koka vatten, men absolut det släpper. Att koka vatten, då det har större temp än det som kommer från kran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.