Eventuellt kan expansionen på vinden vara fruset. Gäller sommarstuga, så vi är inte där, och grundvärmen räckte inte för att hålla dricksvattnet tinat överallt.

Dricksvattnet brukar frysa vid köldknäpp, men nu funderar jag på om expansionen på vinden kan vara fruset. Jag kan ju göra upp en brasa (kökspanna kopplad till värmekretseb), men undrar om det är så lämpligt om det skulle vara fruset?

Går det att slå i en dunk tsprit uppe i och hoppas det löser det? Eller något annat tips?
 
Inte lämpligt att börja elda.
Kan du få dit en värmefläkt?
Till nåt annat år kan det vara lämpligt med nån självreglerande värme kabel runt expansion och i stigare.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det är fruset, går det att kolla?

Funderar på glykol i systemet inför nästa köldknäpp.
 
Burken på vinden kan ha svullnat och fått en spricka är nog inte lämpligt att försöka elda loss en ispropp då.
Vatten kommer rinna ner genom taket och det blir en vattenskada. Sen som sägs inte lämpligt att elda, då kan inte exspansion bli att ett övertryck med kok som följd gör att systemet element/ panna/kärl kan spricka och i värsta fall exsplodera. det med ångtryck är inte att leka med.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag vet inte om det är fruset, går det att kolla?

Funderar på glykol i systemet inför nästa köldknäpp.
Har du normal påfyllning via tappvattnet och manometer någonstans kan du fylla försiktigt och stiger trycket mer än motsvarande maxnivå har du stopp. Finns bara skvallerrör kan du göra samma sak men ännu mer försiktigt, Systemet tål normalt i princip vattenledningstryck om det ligger < 3-4 bar så är man bara uppmärksam och förstår sambanden i vad man gör går det bra.
 
Har ingen påfyllningsventil (vad jag vet) och ingen manometer. Kan vara påfyllning i badrummet, men vågar inte öppna för den kommer antagligen inte gå att stänga ordentligt igen (original 50-tal).
 
Hur är det med värmen i huset, har du skruvat upp den, om inte så gasa på med värme eller öppna kranar och töm hela systemet. Kan vara svårt att få ut allt i element då vatten hänger sig och att blåsa med kompressor det enda som går. Tänk lite på frysrisken så det inte fryser sönder något. Billigare att gasa på värme än ta hand frysskador
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.