Har dragit en PEM-slang (32) dryga 30 meter mellan huset och gäststugan. Det är en sluttande tomt så höjdskillnaden mellan där slangen mynnar ut i källaren och där den mynnar ut uppe i stugan är kanske dryga metern. Slangen är isolerad ett par meter i båda ändarna, men sen ligger den på ca 1.10 meter oisolerar. Marken är morän med mycket sand i, dränerar bra.

Var på Bauhaus i Örebro och där har de 20 % rabatt på ordinarie pris på frostvakt i olika längder. Men att lägga en frostvakt hela längden skulle kosta bortåt 3.000 kr i inköp + driftkostnaderna. Och då skulle jag troligen behöva köpa ngn form av temperaturvakt.

Jag har funderat på om det är ett alternativt att sätta en ventil i båda ändar så att när stugan inte används för boende vintertid så kan jag tömma slangen.

Kommer detta att funka övht?
Hur får jag igång häverteffekten på en slang i den storleken?
När det är vinter och tjäle i marken, hur snabbt fryser vattnet i slangen? Tänker om jag fyller slangen när vi har gäster men vattnet flödar kanske bara någon gång om dagen.

Tacksam för lite input.
 
Vill man inte böka med att tömma ledningen varje gång nattgästerna åkt så hade jag satsat på värmekabeln, man kan fixa till så man blåser ledningen med tryckluft för att få fart på vattnet genom en ventil, jag brukar eltejpa en bonnabussning på renblåsnings munstycket och blåsa i ventilen/koppling/rörända medans andra änden är öppen. Även effektivt att suga med en våtdammsugare om man är ägare till en sådan, öppnar i andra änden så får man fart på vattnet mot där man står med dammsugaren.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.