Hej!
Jag har i år flyttat in i ett hus som har en skorsten som på både ut och insidan har eldstäder. Skorstenen besiktigades när jag flyttade in, så den är tjänlig till att använda både inomhus och utomhus när jag väl får ordning på den, Den har blivit frysskadad och jag behöver reparera eldstaden ute. Nu till min fråga: Finns det någonstans att läsa på hur man gör på bästa sätt? Eller är det superenkelt och bara slabba på murbruk och sen tegel?
 
  • Skorstenen är vitmålad, visar synlig frostskada med sprickor och skador på murverk som ligger på en träaltan. En tegelsten och en tygtrasa är också synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis kondens som blir, som rinner ner genom skorstenen och sugs upp av stenarna och fryser sönder. Eller är det samma pipa för båda sidorna. Eldar ni i den delen som är inne, så kan den pipan värma den yttre och ge kondensutslag i dom.
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis kondens som blir, som rinner ner genom skorstenen och sugs upp av stenarna och fryser sönder. Eller är det samma pipa för båda sidorna. Eldar ni i den delen som är inne, så kan den pipan värma den yttre och ge kondensutslag i dom.
Det är nog som du säger, vi har bara använt den inre då det var såhär när vi flyttade in och den yttre har sett ut som den gjort på bilden. Jag har plockat bort det som var löst och funderar nu på hur jag ska gå vidare. Helst vill jag ordna själv då jag har begränsad budget. Har du något förslag hur jag gör, var jag ska läsa eller hur jag ska söka på nätet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.